Sterkeste desemberprisfall på mat og drikke på fire år

I desember 2020 bidro prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer til å holde prisveksten på varer og tjenester generelt nede.
− Desember er en tilbudsperiode, der prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer vanligvis går ned. Vi må tilbake til 2016 for å se en sterkere prisnedgang enn den som var i desember 2020, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.
I perioden 2009-2019 var gjennomsnittlig prisnedgang 1,6 prosent i desember.
− Prisnedgangen på 2,6 prosent er langt sterkere enn den gjennomsnittlige desembernedgangen de siste 10 årene, fortsetter Størksen.
SSBs konsumprisindeks viser at prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer steg med 2,8 prosent i hele 2020. I samme periode steg prisene på varer og tjenester generelt, fratrukket elektrisitet og avgifter, med 3 prosent.
− Prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer har vært presset opp av høye importpriser i 2020. I tillegg har hele bransjen vært preget av økte kostnader som følge av koronautbruddet. På tross av dette har hard konkurranse bidratt til å holde prisveksten nede, avslutter Størksen.
Nøkkelord
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Bilder

Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 24 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på dem som driver virksomhet.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Virke-sjefen: - Dette går ikke lenger15.10.2025 10:03:21 CEST | Pressemelding
700.000 står utenfor arbeidslivet. Det er omtrent like mange som bor i Oslo. Dette er ikke bærekraftig, mener Hovedorganisasjonen Virke. De etterspør en omfattende satsing på kompetanse og sysselsetting, spesielt rettet mot unge utenfor arbeidslivet.
Fortsatt lave omsetningsnivåer i byggevarehandelen13.10.2025 11:42:36 CEST | Pressemelding
I årets andre tertial økte omsetningen til byggevarehusene med 3,9 prosent fra andre tertial 2024. Det var omsetningsvekst i store deler av landet, med unntak av Telemark, Vestfold og Oslo. Sterkest var oppgangen i Nordland, etterfulgt av Troms og Finnmark.
Nordmenn velger høstferie i år også24.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hovedorganisasjonen Virkes Reisepuls viser at 22 prosent av nordmenn planlegger å ta høstferie i 2025. Det er omtrent på samme nivå som i fjor. Blant disse planlegger 51 prosent utenlandsreise, mens 47 prosent velger å feriere i Norge.
Obs BYGG kåret til årets handelsbedrift 202518.9.2025 14:46:17 CEST | Pressemelding
Obs BYGG er vinner av Handelsprisen 2025. Med imponerende vekst, høy digital modenhet og en tydelig posisjon i en bransje preget av sterk konkurranse, har selskapet vist hvordan tradisjon kan kombineres med nyskaping og samfunnsansvar.
Maskineriet, Norrøna og Cobrief er vinnere av Virkeprisene 202518.9.2025 13:00:57 CEST | Pressemelding
Virke hedrer i år tre virksomheter som på hver sin måte bidrar til et mer inkluderende, bærekraftig og innovativt næringsliv.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
