Sterk utvikling i boligprisene i juni

Boligprisene sank med 0,3 prosent i juni 2022. Korrigert for sesongvariasjoner steg prisene med 0,3 prosent.
Foto: Johnny Vaet-Nordskog

Boligprisene i Norge har så langt i 2022 steget med 8,8 prosent.

Gjennomsnittsprisen for en bolig i Norge var 4 568 840 kroner ved utgangen av juni.

- Boligprisene i Norge sank i juni, men den underliggende prisutviklingen var positiv med en sesongkorrigert vekst på 0,3 prosent. Det har vært en svært sterk utvikling i boligmarkedet i første halvår og boligprisene har så langt i år steget med hele 8,8 prosent, sier administrerende direktør Henning Lauridsen i Eiendom Norge.

- Det har i 2022 vært sterk vekst i boligprisene langs kysten fra Drammen til Stavanger, og vi venter at særlig Sørlandet og Stavanger-regionen vil ha stor vekst i boligprisene på grunn av den høye aktiviteten i oljenæringen nå og fremover, sier Lauridsen.

- I juni satte Norges Bank opp renten med 0,5 prosentpoeng. Erfaringen fra forrige periode med renteøkninger i 2018 og 2019 er at det tar tid før de økte lånekostnadene manifesterer seg i boligprisene. Dessuten går norsk økonomi på høygir og det er betydelig utfordringer på tilbudssiden i boligmarkedet. Dette gjør at vi ikke tror boligprisene vil dempe seg mye fremover, sier Lauridsen.

Stor aktivitet i juni

I juni ble det solgt 10.883 boliger i Norge, noe som er 9,1 prosent færre enn tilsvarende måned i 2021.

Så langt i år er det solgt 49.702 boliger i Norge. Det er 10,9 prosent færre enn i samme periode i fjor.

I juni ble det lagt ut 11.299 boliger for salg i Norge, noe som er 4,6 prosent færre enn i samme måned i 2021.

Så langt i år er det lagt ut 53.967 boliger for salg. Det er 8 prosent færre enn i samme periode i fjor.

- Det er solgt mange boliger i Norge i juni. Selv om det er solgt færre enn i juni 2021 og 2020 er volumet sammenlignet med årene før pandemien stort for juni å være, sier Lauridsen.

- Tilbudssiden i bruktboligmarkedet har fortsatt å styrke seg gjennom juni, men salgstiden er mye raskere enn tidligere år, noe som gjør at antallet usolgte per dag er historisk lavt, sier han.

Det tok i gjennomsnitt 25 dager å selge en bolig i juni, ned fra 26 dager i mai. Raskest salgstid har Drammen m/omegn med 15 dager. Lengst salgstid hadde Tromsø med 29 dager.

Eiendom Norges prognose fremover

Sterkest sesongkorrigert prisutvikling i juni hadde Kristiansand med en oppgang på 0,9 prosent. Svakest sesongkorrigert prisutvikling hadde Asker og Bærum med en sesongkorrigert nedgang på 1 prosent.

Den sterkeste utviklingen hittil i år har Kristiansand med en oppgang på 12,6 prosent etterfulgt av Kristiansand med 12,1 prosent og Tønsberg m/Færder med 11,9 prosent.

Svakest utvikling så langt i 2022 har Asker og Bærum og Romerike med en oppgang på 5,7 prosent.

- Før jul 2021 satte Eiendom Norge en prognose på 6 prosent oppgang i boligprisene i første halvår. Fasit er sterke 8,8 prosent, altså betydelig sterkere enn vi og mange med oss trodde ved inngangen til året, sier Lauridsen.

- Siden nyttår har makrobildet endret seg betydelig med gjenåpningen etter koronapandemien og svært sterk vekst i norsk økonomi. Oppgangen er særlig drevet av økt aktivitet i olje og gass-sektoren. I tillegg har kostnadene til boligbygging fortsatt å stige på toppen av en historisk økning i 2021. Dette sammen med det nye avhendingsloven har forsterket de utfordringene Norge og spesielt Oslo har hatt på tilbudssiden i nyboligmarkedet.

- På grunn dette venter vi ikke at boligprisveksten i Norge vil avta med det første, og det selv om styringsrenten vil fortsette å øke i høst, avslutter Lauridsen.

Ytterligere informasjon:

Komplett statistikk kan lastes ned på www.eiendomnorge.no. Følg oss på twitter @eiendomsmegling #boligprisstatistikken.

MERK: Eiendom Norge i dag også ut med regionsrapporter med boligprisstatistikk for 98 norske kommuner og bydeler. Vi oppfordrer mediene til å bruke disse for lokale saker, samt kontakte eiendomsmeglere i lokale markeder for deres vurderinger der.

Se pressekonferansen LIVE her fra kl. 1100.

Lytt også til Eiendom Norges podkast om boligmarkedet, Boligbobla, her.

For kommentarer:

Henning Lauridsen, administrerende direktør, mobil 997 20 485

Grethe Wittenberg Meier, styreleder, mobil 991 52 164

For lokale pressekontakter besøk vår hjemmeside.

For praktiske spørsmål om boligprisstatistikken:

Erik Lundesgaard, sjef for kommunikasjon og politikk, mobil 95 88 19 87

Om Eiendom Norges boligprisstatistikk:

Statistikken er et samarbeid mellom Eiendom Norge, Eiendomsverdi og Finn.no.

Statistikken er utarbeidet etter siste måneds slutt og omfatter boliger som annonseres på Finn.no. Det innebærer cirka 70 prosent av alle boliger som omsettes i Norge i løpet av et år.

Viderepublisering i media, kundebrev, analyser o.l. er tillatt for utdrag eller deler av Eiendom Norges boligprisstatistikk ved angivelse av Eiendom Norge, FINN og Eiendomsverdi AS som kilde.

Foto: Johnny Vaet-Nordskog

Ved årsskiftet 2021/2022 hadde Eiendom Norge 65 foretaksmedlemmer.

Disse foretakene hadde 775 kontorer/filialer. Medlemmene står for cirka 98 % av alle boligtransaksjoner i Norge. Det utgjorde i 2021 154 109 transaksjoner.