Story House Egmont

Sterk posisjon i nordmenns hverdag

Del
Egmont Publishings printblader er fortsatt en bred og viktig mediekanal med en sterk posisjon i nordmenns hverdag, viser Kantars siste lesertallsmåling. Totalt når merkevarene ut til hele 3,1 millioner lesere.
Elisabeth Lund-Andersen, direktør/ansvarlig redaktør Print Media, ser klare signaler om økt interesse for print-merkevarene.
Elisabeth Lund-Andersen, direktør/ansvarlig redaktør Print Media, ser klare signaler om økt interesse for print-merkevarene.

- Nedgang i lesertall er en forventet utvikling, i tråd med det vi har sett i de siste målingene. I tillegg har koronapandemien medført mindre sosial integrasjon mellom folk og dermed mindre utlån og bytte av magasiner. Legekontorer, frisører og andre offentlige «venterom» har måttet fjerne magasinene fra sine steder, dette påvirker også lesertallene, sier Elisabeth Lund-Andersen, direktør/ansvarlig redaktør for Print Media.

Det er de store bredde-titlene som opplever størst endringer i lesertall, mens nisjebladene og tegneserier er stabile og noen har også god fremgang. Bladet Kamille går mindre tilbake enn andre sammenlignbare kvinneblader.

-Målgruppen 50+ er vår største målgruppe med flere enn 1,7 millioner lesere. De er oppvokst med kvalitetsinnhold, har et svært bredt spekter av interesser, og stor kjøpekraft. Disse skal vi fortsette å ta vare på med godt innhold på gamle og nye flater,sier Lund-Andersen.

21 prosent leser fortsatt daglig magasiner eller blader, og bladene blir i gjennomsnitt tatt frem og lest 3,1 ganger.

-Ukeblader og magasiner gir en adspredelse fra nyhetsbildet som kan være kjærkommen for mange i urolige koronatider. Vi ser klare signaler på økt interesse for våre print-merkevarer, gjennom økt abo-salg. Det opplever vi som en bekreftelse på at ukeblader og magasiner har en viktig samfunnsrolle. Vi representer gode verdier som folk kjenner seg igjen i og trenger, både i en vanlig hverdag og spesielt i disse usikre tider.

Hjemmet er fortsatt et av Norges største ukeblad

Hjemmet har totalt 260 000 lesere, og troner i toppen som et av Norges største ukeblad. Det er de voksne kvinnene som leser mest. Egmont Publishing har sin desidert største printportefølje i denne kategorien. Til sammen leses Hjemmet, Norsk Ukeblad og Familien ukentlig av 560 000 nordmenn.


Kontaktinfo
Elisabeth Lund-Andersen, Direktør/ansvarlig redaktør Print Media, tlf 932 45 255


Lesertall for Egmont Publishings topp 10 merkevarer

 

AIR 2020 - Lesere (netto)

GEP kontakter (brutto) 2020

Donald Duck & Co

291 000

636 000

Hjemmet

260 000

557 000

Bonytt

191 000

350 000

Hytteliv

174 000

345 000

Familien

161 000

369 000

Vi Menn

159 000

320 000

Her og Nå

153 000

238 000

Lev Landlig

147 000

345 000

Norsk Ukeblad

139 000

256 000

Kamille

138 000

258 000

Kilde: KANTAR 2019/2020 (MU20/2)

Nøkkelord

Bilder

Elisabeth Lund-Andersen, direktør/ansvarlig redaktør Print Media, ser klare signaler om økt interesse for print-merkevarene.
Elisabeth Lund-Andersen, direktør/ansvarlig redaktør Print Media, ser klare signaler om økt interesse for print-merkevarene.
Last ned bilde

Om Story House Egmont

Story House Egmont
Story House Egmont
Nydalsveien 12
0441 Oslo

+47 22 77 20 00http://www.egmont.no

Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.

Følg pressemeldinger fra Story House Egmont

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Story House Egmont

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye