Sterk posisjon i nordmenns hverdag

- Nedgang i lesertall er en forventet utvikling, i tråd med det vi har sett i de siste målingene. I tillegg har koronapandemien medført mindre sosial integrasjon mellom folk og dermed mindre utlån og bytte av magasiner. Legekontorer, frisører og andre offentlige «venterom» har måttet fjerne magasinene fra sine steder, dette påvirker også lesertallene, sier Elisabeth Lund-Andersen, direktør/ansvarlig redaktør for Print Media.
Det er de store bredde-titlene som opplever størst endringer i lesertall, mens nisjebladene og tegneserier er stabile og noen har også god fremgang. Bladet Kamille går mindre tilbake enn andre sammenlignbare kvinneblader.
-Målgruppen 50+ er vår største målgruppe med flere enn 1,7 millioner lesere. De er oppvokst med kvalitetsinnhold, har et svært bredt spekter av interesser, og stor kjøpekraft. Disse skal vi fortsette å ta vare på med godt innhold på gamle og nye flater,sier Lund-Andersen.
21 prosent leser fortsatt daglig magasiner eller blader, og bladene blir i gjennomsnitt tatt frem og lest 3,1 ganger.
-Ukeblader og magasiner gir en adspredelse fra nyhetsbildet som kan være kjærkommen for mange i urolige koronatider. Vi ser klare signaler på økt interesse for våre print-merkevarer, gjennom økt abo-salg. Det opplever vi som en bekreftelse på at ukeblader og magasiner har en viktig samfunnsrolle. Vi representer gode verdier som folk kjenner seg igjen i og trenger, både i en vanlig hverdag og spesielt i disse usikre tider.
Hjemmet er fortsatt et av Norges største ukeblad
Hjemmet har totalt 260 000 lesere, og troner i toppen som et av Norges største ukeblad. Det er de voksne kvinnene som leser mest. Egmont Publishing har sin desidert største printportefølje i denne kategorien. Til sammen leses Hjemmet, Norsk Ukeblad og Familien ukentlig av 560 000 nordmenn.
Kontaktinfo
Elisabeth Lund-Andersen, Direktør/ansvarlig redaktør Print Media, tlf 932 45 255
Lesertall for Egmont Publishings topp 10 merkevarer
|
AIR 2020 - Lesere (netto) |
GEP kontakter (brutto) 2020 |
Donald Duck & Co |
291 000 |
636 000 |
Hjemmet |
260 000 |
557 000 |
Bonytt |
191 000 |
350 000 |
Hytteliv |
174 000 |
345 000 |
Familien |
161 000 |
369 000 |
Vi Menn |
159 000 |
320 000 |
Her og Nå |
153 000 |
238 000 |
Lev Landlig |
147 000 |
345 000 |
Norsk Ukeblad |
139 000 |
256 000 |
Kamille |
138 000 |
258 000 |
Kilde: KANTAR 2019/2020 (MU20/2)
Nøkkelord
Bilder

Om Story House Egmont
Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg pressemeldinger fra Story House Egmont
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Story House Egmont
Ny norsk tegneserieroman gir barna helter de kan kjenne seg igjen i!11.6.2025 13:59:35 CEST | Pressemelding
Hva får du når du blander mytologi, magi, mysterier og mangfold? Du får Maria Storm og Mythosordenen – en ny storsatsende tegneserieroman for barn mellom 7 og 12 år, skrevet av Joseph S.S. Ampofo og illustrert av Jofrid Sandgren Østenstad.
Førstemann til mølla når Anniken åpner dørene til sin cookies – popup shop i Bjørvika!6.6.2025 08:52:04 CEST | Pressemelding
Helgen 5.- 8. juni er en sjelden mulighet til å sikre deg eksklusive cookies bakt av den bestselgende bakebokforfatteren Anniken Bævre. Med sine moderne og innovative varianter av cookies har hun skapt en ny bakebølge i Norge, og nå kan hvem som helst få tak i dem i hennes Pop Up shop i Bjørvika. Men baksten er kun tilgjengelig i 4 dager!
Amalie Snøløs debuterer med gripende farsroman: - Den handler om å forsone seg med sin egen historie26.5.2025 15:21:12 CEST | Pressemelding
«Faren min døde i dag. Eller egentlig i går. Men det var først i dag jeg fikk vite det. Slik som treet som falt i skogen, var han levende helt til jeg fant ut at han var død.» Slik begynner prologen på den nye romanen til Amalie Snøløs. Boken har hun skrevet i samarbeid med Ida Løkås, og den har fått tittelen «Vi er ikke blod».
Vinner av den store juleheftekonkurransen kåret!26.5.2025 12:34:23 CEST | Pressemelding
– Vi fikk tilsendt overveldende mange gode bidrag til denne konkurransen, men juryen var likevel helt samstemte når det gjaldt hvilke tre bidrag som skulle opp på pallen! sier juryleder og redaktør for det nye juleheftet, redaksjonssjef Iselin Røsjø Evensen.
Han ble kjent som hele Norges jomfru – men er han fortsatt jomfru?25.4.2025 15:59:58 CEST | Pressemelding
Det får vi nå vite, når nettserien om Fabian endelig lanseres på NULL47. En serie om unge gutter, psykisk helse, press, skam og sex i 2025.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom