Sterk avslutning på året for handelen
– Julehandelen avsluttet sterkt og var en god avslutning på et allerede godt år for detaljhandelen. Skiftende smitteverntiltak gjennom året rammer enkelte deler av handelen hardt, men da er det gledelig at klær og sko hadde en god julehandel, sier Jarle Hammerstad, leder for bransjepolitikk i Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon.
SSBs varehandelsindeks for desember viser en vekst på 2,5 prosent for detaljhandelen, sammenlignet med desember 2020. Den sterke avslutningen på året henger sammen med at det på nytt ble innført smitteverntiltak i desember som gjorde at folk reiste og grensehandlet mindre og handlet flere varer enn tjenester.
– I perioder med strenge smitteverntiltak bruker vi mindre penger på tjenester, og en god del av dette tas ut i økt varehandel. Og varene ble handlet mer i norske butikker da grensehandelen stoppet opp i begynnelsen av desember. Dette førte til at julehandelen ble bedre enn ventet, sier Hammerstad.
Kraftig netthandelsvekst
Pandemien har også ført med seg en kjempeutvikling i netthandel, som fortsatte gjennom 2021. Handelen har gjennomført flere års omstilling på kort tid. Sammenlignet med samme måned i 2020 hadde netthandelen ifølge varehandelsindeksen en vekst på 11 prosent i desember 2021.
– De siste to årene innebærer et taktskifte i den digitale omstillingen, og stadig oftere ser vi at netthandel smelter sammen med fysisk handel. Alle er på nett og overgangen mellom mobiltelefonen og butikken blir stadig mer sømløs, sier Hammerstad.
Berg- og dalbane for dagligvare
2021 startet med stengte grenser og strenge restriksjoner, som viste hvor stor handelslekkasjen til Sverige er og bidro til svært gode tall for dagligvarebransjen i Norge. Etter hvert som tiltakene ble lettet tok grensehandelen seg kraftig opp, før det snudde igjen mot slutten av året. Omsetningen i dagligvare falt 2,5 prosent i forhold til desember i fjor.
– Kombinasjonen av grenserestriksjoner og færre kafe- og restaurantbesøk på grunn av smitteverntiltak førte til at dagligvarehandelen fikk en knallsterk desembermåned. Det kommer ikke som noen overraskelse, men er enda en bekreftelse på hvor viktig det er å få gjort noe med grensehandelsproblemet, sier Hammerstad.
Bransje |
Desember vekst fra samme måned året før |
Detaljhandel eksklusive biler og bensin |
2,5 |
Kosmetikk |
27,5 |
Bensinstasjoner |
20,8 |
Klær |
16,9 |
Tekstiler og utstyrsvarer |
14,9 |
Apotek |
13,8 |
Sport |
12,1 |
Netthandel i norske nettbutikker |
11,4 |
IKT-utstyr i spesialforretninger |
9,7 |
Byggevare |
8,0 |
Bredt vareutvalg |
3,0 |
Ur, gull- og sølvvarer |
0,6 |
Møbler |
0,0 |
Dagligvare |
-2,5 |
Drikkevarer |
-4,0 |
Bøker |
-8,8 |
Elektronikk |
-11,5 |
* Tall fra terminstatistikken viser at varehandelsindeksen har vist for lave tall for elektronikk og byggevarer i 2021.
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Bilder
Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 24 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
– Dette betyr millioner til norsk TV- og filmproduksjon29.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Virke har i over ti år kjempet for at internasjonale strømmegiganter rettmessig skal gis ansvar for å investere i norske filmer og serier. Nå har Stortinget endelig fått på plass en ordning som gir den norske filmbransjen like konkurransevilkår som andre land i Europa, og mer norsk kvalitetsinnhold til publikum.
Ny retailtech-pris deles ut for første gang27.1.2025 11:52:42 CET | Pressemelding
Med en helt ny pris i sikte kan mange norske retailtech-selskaper glede seg til 26. februar.
Flat avslutning på året for byggevarehandelen27.1.2025 11:48:57 CET | Pressemelding
I årets siste tertial steg omsetningen til byggevarehusene med 0,1 prosent fra samme periode året før. Veksten var sterkest i fylkene Agder og Vestland, mens Innlandet, Akershus og Møre og Romsdal så den største nedgangen i perioden.
Dette er de mest populære reisemålene i Norge i sommer14.1.2025 10:32:12 CET | Pressemelding
Hele 63 prosent av alle nordmenn som skal ha sommerferie, vil legge ferien til Norge.
Julehandelen overgår forventningene: Sterk vekst i kjøpesentrene13.1.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Forventningene om en lysere førjulstid har innfridd. Julehandelen har hatt en vekst på 3,8 prosent fra fjoråret, viser ferske tall fra julehandelsindeksen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom