Sterk avslutning på året for handelen

Nye tall fra SSB viser at pandemien bidro til et godt 2021 for detaljhandelen, og desember ble betydelig bedre enn ventet.
Jarle Hammerstad, leder for bransjepolitikk i Virke.

– Julehandelen avsluttet sterkt og var en god avslutning på et allerede godt år for detaljhandelen. Skiftende smitteverntiltak gjennom året rammer enkelte deler av handelen hardt, men da er det gledelig at klær og sko hadde en god julehandel, sier Jarle Hammerstad, leder for bransjepolitikk i Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon.

SSBs varehandelsindeks for desember viser en vekst på 2,5 prosent for detaljhandelen, sammenlignet med desember 2020. Den sterke avslutningen på året henger sammen med at det på nytt ble innført smitteverntiltak i desember som gjorde at folk reiste og grensehandlet mindre og handlet flere varer enn tjenester.

– I perioder med strenge smitteverntiltak bruker vi mindre penger på tjenester, og en god del av dette tas ut i økt varehandel. Og varene ble handlet mer i norske butikker da grensehandelen stoppet opp i begynnelsen av desember. Dette førte til at julehandelen ble bedre enn ventet, sier Hammerstad.

Kraftig netthandelsvekst

Pandemien har også ført med seg en kjempeutvikling i netthandel, som fortsatte gjennom 2021. Handelen har gjennomført flere års omstilling på kort tid. Sammenlignet med samme måned i 2020 hadde netthandelen ifølge varehandelsindeksen en vekst på 11 prosent i desember 2021.

– De siste to årene innebærer et taktskifte i den digitale omstillingen, og stadig oftere ser vi at netthandel smelter sammen med fysisk handel. Alle er på nett og overgangen mellom mobiltelefonen og butikken blir stadig mer sømløs, sier Hammerstad.

Berg- og dalbane for dagligvare

2021 startet med stengte grenser og strenge restriksjoner, som viste hvor stor handelslekkasjen til Sverige er og bidro til svært gode tall for dagligvarebransjen i Norge. Etter hvert som tiltakene ble lettet tok grensehandelen seg kraftig opp, før det snudde igjen mot slutten av året. Omsetningen i dagligvare falt 2,5 prosent i forhold til desember i fjor.

– Kombinasjonen av grenserestriksjoner og færre kafe- og restaurantbesøk på grunn av smitteverntiltak førte til at dagligvarehandelen fikk en knallsterk desembermåned. Det kommer ikke som noen overraskelse, men er enda en bekreftelse på hvor viktig det er å få gjort noe med grensehandelsproblemet, sier Hammerstad.

Bransje

Desember vekst fra samme måned året før

Detaljhandel eksklusive biler og bensin

2,5

-8,8

Elektronikk

-11,5

* Tall fra terminstatistikken viser at varehandelsindeksen har vist for lave tall for elektronikk og byggevarer i 2021.

Jarle Hammerstad, leder for bransjepolitikk i Virke.

Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 24 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.