Steng utekrana nå, unngå vannskader

Sist vinter forårsaket frosten over 9200 vannskader, viser skadestatistikken. Utekrana får skylden for mange av frostskadene.

Slik kan det se ut etter rørbrudd og frost. (Foto: If)

Vannskader etter frost førte til materielle skader for 511 millioner kroner sist vinter.

Så sent som i juni ble det meldt inn 107 frostskader, går det frem av tall fra Finans Norge.

– Det høye tallet midt på sommeren viser at det var kaldt mange steder sist vinter, og at en del er sjelden på hytta og får oversikt over skadene svært sent, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

– Årsakene til frostskadene i hus, hytter og bedrifter er flere, men en del glemmer dessverre å skru igjen vanntilførselen til utekrana. Da fryser vannet i rørene under frost, og isproppen forplanter seg videre innover i rørsystemet. Rørbrudd kan skje rått og brutalt, med kjelleren full av vann på noen minutter, sier Clementz.

Selv om mange har frostsikre kraner, bør du tømme krana og skru igjen stoppekrana inne for å være på den sikre siden, understreker kommunikasjonssjefen i If.

Husk også å koble fra hageslangen og tømme denne for vann.

Utekrana skal ha en egen stoppekran inne i boligen. Som regel er den bak veggen der utekrana er. Dette er en annen stoppekran enn den som stopper vanntilførselen til boligen.

– Når du har skrudd igjen stoppekrana, bør du gå ut igjen og la vannrestene i røret sildre ut, sier han.

Slik kan det se ut etter rørbrudd og frost. (Foto: If)
Frosten sist vinter førte til skader for over en halv milliard kroner, ifølge tall fra Finans Norge. (Foto: If)
Vannskader på vinteren kan bli svært omfattende. (Foto: If)
Mange hytter ble rammet av frostskader sist vinter. (Foto: If)