Statsbudsjettet: Straffer de tradisjonelle bilene med lavest utslipp mest.

Vi frykter at dette rammer de som enda ikke har anledning til å kjøpe elbil. Dette er overraskende for bilbransjen og bilkjøpere. Samtidig er det bra at elbilfordelene i hovedsak videreføres og at varebilavgiftene omlegges provenynøytralt.

- Regjeringens forslag til nye bilavgifter må være vanskelig å få flertall for. Det vil bli en hard tørn i Stortinget for å få støtte fra FrP på å øke engangsavgiften, kutte fordelene til ladbare hybrider og innføre trafikkforsikringsavgift for elbiler. Kanskje økningene er lagt inn for å ha noe å gi til FrP i forhandlingene på Stortinget, spør Stig Morten Nilsen adm. dir. i NBF.

Kravet for å fullt vektfradrag for ladbare hybridbiler økes fra 50 km elektrisk rekkevidde til 75 km. Regjeringen vil øke de to laveste positive satsene i CO2 komponenten med 23 prosent (dvs bilene med lavest utslipp). For varebil innføres wltp (ny kjøresyklus) provenynøytralt, men de positive satsene i CO2 komponenten økes med 6 prosent.

- Omleggingen av varebilavgiftene er svært bra, det samme er videreføring av fritaket for moms og engangsavgift for elbiler. Men ellers er det økning på alle fronter. Og økte priser generelt vil kunne redusere bilsalget, sier Stig Morten Nilsen, adm. dir. i NBF. – I tillegg er det spesielt å foreslå dette midt under en alvorlig økonomisk krise. Avgiftsøkninger på produktene man lever av er det siste næringslivet trenger, også bilbransjen, legger Stig Morten Nilsen til.

For flere kommentarer kontakt:

Egil Steinsland, kommunikasjonssjef.

E-post: egil.steinsland@nbf.no

NBF (Norges Bilbransjeforbund) er en landsdekkende interesseorganisasjon for bilbransjen, og er tilsluttet NHO som bransje- og arbeidsgiverorganisasjon.

NBF er den samlende organisasjonen for aktører innen bilbransjen.

Følg saker fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)

Siste saker fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)

Bruktbiler kan gi dramatiske konsekvenser for arbeidsplassene30.4.2020 12:00:00 CESTPressemelding

Folk dropper EU-kontroll. Kjempekøer etter koronakrisen kan føre til tusenvis av avskiltede biler16.4.2020 07:30:00 CESTPressemelding