Statsbudsjettet 2019: Inntektene fra bilavgiftene vil kollapse

(Oslo 8. oktober 2018) Regjeringen foreslår i sitt statsbudsjett å ikke gjøre endringer i bilavgiftene for personbiler. Det er et viktig bidrag for å få ned utslippene fra bilparken på kort sikt. Men regjeringen kan ikke lenger utsette arbeidet med å etablere et bærekraftig bilavgiftssystem. Støtte til elbiler alene summerer regjeringen opp til at utgjør over 8 milliarder kroner i tapte inntekter bare i 2018 – det blir mer i 2019 og enda mer i 2020.

- Tukling med bilavgiftene vil ikke bidra til en grønnere bilpark. Det er derfor bra at forutsigbarheten seiret i dette budsjettet, det er nemlig stø kurs som teller for å få ned utslippene fra personbilparken. For å få stø kurs også fremover er det viktig å sette i gang arbeidet med å etablere et bærekraftig bilavgiftssystem, sier Stig Morten Nilsen, adm. dir. i Norges Bilbransjeforbund.

Regjeringen gjentar i statsbudsjettet at det skal startes opp et arbeid for å etablere et bærekraftig bilavgiftssystem etter 2025. I Statsbudsjettet beregnes støtten til elbil alene å utgjøre 5,6 milliarder i tapt merverdiavgift, 1,6 milliarder i tapt engangsavgift, 210 millioner mindre i fordelsbeskatning, 500 millioner mindre i trafikkforsikringsavgift og 120 millioner kroner i tapt omregistreringsavgift. Dette er totalt over åtte milliarder kroner bare i 2018. Med økningen i salg av elbiler som vil komme de nærmeste årene så vil bilavgiftssystemet kollapse som inntektskilde lenge før 2025.

- Vi er svært bekymret for at arbeidet med et nytt bilavgiftssystem ikke er startet opp. I årene som kommer vil fabrikkene rulle ut stadig flere og billigere elbilmodeller, konsekvensen er at bilavgiftene slik vi kjenner det vil kollapse lenge før 2025. Sannsynligvis før stortingsperioden er omme i 2021. Så arbeidet med å få på plass ett bærekraftig system haster, sier Nilsen.

For flere kommentarer kontakt:

Stig Morten Nilsen, adm.dir i Norges Bilbransjeforbund
E-post: stig.morten.nilsen@nbf.no