NAF

Statsbudsjettet: - Håpløst med rekkeviddeavgift på elbiler

Del

Forslaget til statsbudsjett gjør familieelbilene dyrere. – Vektavgiften er en rekkeviddeavgift fordi batterier veier. Samtidig kommer moms. Regjeringen kortslutter elbilsatsingen, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.

Det er uforståelig at regjeringen foreslår vektavgift på elbiler  samtidig som de vil at flere skal velge elbil. Mange gode familiebiler med lang rekkevidde vil bli dyrere fra nyttår. (Foto: NAF)
Det er uforståelig at regjeringen foreslår vektavgift på elbiler samtidig som de vil at flere skal velge elbil. Mange gode familiebiler med lang rekkevidde vil bli dyrere fra nyttår. (Foto: NAF)

I sum er dette en dobbel avgiftsøkning på elbiler fra nyttår. Rekkevidde blir straffet med vektavgiften og elbilene får moms på summen over 500 000 kroner.

- Det er uforståelig at regjeringen foreslår dette samtidig som de vil at flere skal velge elbil. Mange gode familiebiler med lang rekkevidde vil bli dyrere fra nyttår, slår Skjøstad fast. – Her må Stortinget kjenne sin besøkelsestid og sikre at vanlige folk kan skaffe seg en elbil også i 2023, fortsetter han.

NAF har advart mot en slik økning, og nå kommer konsekvensen i form av en avgiftsspiral på alle nye biler, ikke bare elbiler. Det er fordi Stortinget tidligere har vedtatt at elbilen fortsatt skal være konkurransedyktig selv om elbilen får økte avgifter.

- Regjeringen gjør gamle feil om igjen. Å innføre kjøpsavgifter på elbil gjør alle biler dyrere, og at nybilsalget går ned. Det er på sikt ikke bra for verken miljø eller trafikksikkerhet, sier han.  

Dyrere for brukte elbiler

Forslaget til statsbudsjett skrur også til avgiftsskruen ytterligere for brukte elbiler. Nå innføres det full omregistreringsavgift.

- Full omregistreringsavgift gir dyrere brukte elbiler. Folk flest kjøper bruktbil og nå kommer det altså en avgift i et allerede brennhett elbil-bruktmarked, sier Stig Skjøstad. - Det er et kappløp om å gi elbilen flest mulig avgifter, i form av økte bompenger, økt årsavgift, full omregistreringsavgift på brukte elbiler, moms og kjøpsavgift. Samtidig vil regjeringen at alle skal velge elbil innen 2025. Stortinget må nå tenke på folk flest når de starter forhandlingene, sier Skjøstad.  

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Det er uforståelig at regjeringen foreslår vektavgift på elbiler  samtidig som de vil at flere skal velge elbil. Mange gode familiebiler med lang rekkevidde vil bli dyrere fra nyttår. (Foto: NAF)
Det er uforståelig at regjeringen foreslår vektavgift på elbiler samtidig som de vil at flere skal velge elbil. Mange gode familiebiler med lang rekkevidde vil bli dyrere fra nyttår. (Foto: NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom