Statnett

Statnett skal lyssette ledningsspenn over hele landet

Del

Statnett er i gang med å installere varslingslys på 85 ledningsspenn i Norge. Lysene skal hindre ulykker i luftfarten.

I høst har Statnett installert 20 hinderlys. Bildet er tatt ved fjordspennet over Granvinsfjorden og viser strømforsynings- og kommunikasjonsskap til venstre og selve hinderlyset på toppen av den gule masten. Foto: Statnett/Tormod Aarekol
I høst har Statnett installert 20 hinderlys. Bildet er tatt ved fjordspennet over Granvinsfjorden og viser strømforsynings- og kommunikasjonsskap til venstre og selve hinderlyset på toppen av den gule masten. Foto: Statnett/Tormod Aarekol

For å redusere risikoen for fly- og helikopterulykker har Luftfartstilsynet skjerpet kravene om merking av luftfartshindre. Forskriften sier blant annet at alle luftspenn som har over 150 meters høyde må merkes med såkalte 'hinderlys', intensive varslingslys som blinker. Dette omfatter de fleste av Statnetts fjordspenn.

— Vi jobber med å utvikle, teste og kvalifisere systemer for hinderlys som i tillegg til en lampe vil inneholde både strømforsyning og løsning for overvåking. En sentral del av arbeidet har vært å utvikle og teste systemet grundig for å sikre at de tåler alle slags vær- og klimatiske forhold, og kan stå ute i norsk natur i mange tiår, forteller ansvarlig for teknologikvaliferseringen i Statnett, Kjell Arne Moi.

Han forklarer at lampene forsynes med strøm fra brenselcelle kombinert med solcellepaneler og batterier. Enkelte hinderlyssystemer vil kunne tilkobles lokalt strømnett.

Statnetts overvåkningssenter på Sunndalsøra vil overvåke hinderlysene kontinuerlig.

Blinker synkront

I løpet av høsten 2020 har Statnett installert 20 hinderlys. Resten vil installeres i løpet av neste år da fristen for å sette ut lysmerking er oktober 2021.

— Vi har forståelse for at noen kan synes blinkende varslingslys kan være ubehagelig å ha i synsfeltet, men forskriften fra Luftfartstilsynet stiller krav til lysmerking som lysstyrke og antall blink i minuttet, slik at hinderet er godt synlig for lufttrafikken, sier Moi.

Hinderlys som er installert på hver side av dal- og fjordspenn vil blinke synkront 20 ganger i minuttet. Som regel blir lysene satt opp på en stolpe ved siden av høyspentmasten (som vist på bildet), men noen installeres også i toppen av høyspentmasten der det er mulig eller på toppen av et skap.

Nøkkelord

Kontakter

Olivia Knudsen, kommunikasjonsrådgiver
+ 47 98 49 77 71
olivia.knudsen@statnett.no

Bilder

I høst har Statnett installert 20 hinderlys. Bildet er tatt ved fjordspennet over Granvinsfjorden og viser strømforsynings- og kommunikasjonsskap til venstre og selve hinderlyset på toppen av den gule masten. Foto: Statnett/Tormod Aarekol
I høst har Statnett installert 20 hinderlys. Bildet er tatt ved fjordspennet over Granvinsfjorden og viser strømforsynings- og kommunikasjonsskap til venstre og selve hinderlyset på toppen av den gule masten. Foto: Statnett/Tormod Aarekol
Last ned bilde
Installering av Hinderlys ved strekningen Aurland-Sogndal i november.
Installering av Hinderlys ved strekningen Aurland-Sogndal i november.
Last ned bilde
Hinderlysene skal redusere faren for ulykker i luftfarten. Foto: Statnett/Håvard Gram
Hinderlysene skal redusere faren for ulykker i luftfarten. Foto: Statnett/Håvard Gram
Last ned bilde

Lenker

Om Statnett

Statnett
Statnett
Nydalen Allé 33
0485 Oslo

http://www.statnett.no

Statnett er systemansvarlig i det norske kraftsystemet. Dette innebærer å drifte om lag 11 000 km med høyspentlinjer og 150 stasjoner over hele landet. Driften overvåkes av en landsentral og to regionsentraler. Statnett har også ansvaret for forbindelser til Sverige, Finland, Russland, Danmark og Nederland.

Følg saker fra Statnett

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Statnett på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Statnett

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom