Statens vegvesen imponert over gode klimaløsninger for drift av riksvegene i Hallingdal og Valdres

Enkelte av tilbyderne som ønsker å drifte riksvegene i Hallingdal og Valdres, vil redusere kontraktenes CO2-utslipp med opptil 85 prosent. Det skal skje ved bruk av elektriske kjøretøy, biodrivstoff, effektivisering av driften og mest mulig gjenbruk og resirkulering av avfall som genereres i kontrakten.
Utstillingsvindu
– Vi tror at denne kontrakten kan bli et utstillingsvindu for klimaløsninger i framtidens driftskontrakter. Tilbudene overgår våre forventninger til kutt i klimautslipp, sier prosjektleder Mizanur Rahaman i Statens vegvesen.
For første gang skal Statens vegvesen inngå en driftskontrakt der miljø skal vektes i tillegg til pris ved tildelingen.
Presis Vegdrift AS leder
Av de fire som meldte seg på i konkurransen om å drifte vegene i Hallingdal og Valdres de neste fem til åtte årene, ligger Presis Vegdrift AS best an i konkurransen.
– Presis Vegdrift AS har levert det beste forholdet mellom pris, oppdragsforståelse og klima. De har tatt mål av seg å redusere CO2-utslippene i Hallingdal/Valdres-kontrakten med opptil 85 prosent, sier Rahaman
Skarp konkurranse
Hallingdal/Valdres-kontrakten blir tildelt etter et to-konvolutt-system. Konvolutt 1 inneholder en beskrivelse av entreprenørens kontraktforståelse (vektes 10 prosent) og beskrivelse av hvordan de vil redusere kontraktens CO2-utslipp (vektes 20 prosent). Konvolutt 2 inneholder pris (vektes 70 prosent).
Etter at Statens vegvesen hadde kontrollert og vektet innholdet i konvolutt 1, ble konvolutt 2 åpnet fredag 9. april. Tilbyderne hadde følgende priser:
1. | Engebretsen Ingeniør – Entreprenør AS | 309 422 387,- |
2. | Presis Vegdrift AS | 339 821 659,- |
3. | Mesta as | 388 848 760,- |
4. | Veidekke Industri AS | 403 441 216,- |
Prosjektleder Mizanur Rahaman oppsummerer:
– Mesta var den som leverte best på oppdragsforståelse og klima. På klima leverte de såpass bra at de faktisk har overgått det vi kunne forvente, sier han.
– Presis Vegdrift AS skåret veldig bra på klima selv om de var litt svakere enn Mesta, men har det beste forholdet mellom pris, oppdragsforståelse og klima.
Statens vegvesen skal nå kontrollregne og kvalitetssikre tilbudene før den endelige beslutningen blir tatt om hvem som får drifte riksvegene i Hallingdal og Valdres de neste årene.
Kontakter
Mizanur RahamanProsjektlederStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:98822658Tel:98822658mizanur.rahaman@vegvesen.noBilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Utsetter utfyllinga i Kipervika til juni31.3.2025 13:23:59 CEST | Pressemelding
Etter utfordringer med å unngå spredning av partikler utenfor siltgardinene, blir utfyllinga i Kipervika satt på vent til etter torskens gyte- og yngleperiode. Arbeidet kan gjenopptas i midten av juni.
Startar bygging av ny Røldalstunnel til sommaren31.3.2025 13:05:56 CEST | Pressemelding
I dag signerte Statens vegvesen med arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad AS og Metrostav Norge AS kontrakten for bygging av ny E134 Røldal-Seljestad.
Stenger Nappstraumtunnelen for beredskapsøvelse31.3.2025 10:29:25 CEST | Pressemelding
Onsdag 2. april holder Statens vegvesen en beredskapsøvelse i Nappstraumtunnelen på E10 i Lofoten. Vegen blir helt stengt mellom klokka 18.00 og 20.00.
Steinskred i Gudbrandsdalen – usikkert hvor lenge E6 blir stengt31.3.2025 10:26:40 CEST | Pressemelding
Skredet som gikk over E6 i Rosten i Gudbrandsdalen i natt sperrer europavegen i begge retninger. Geologer vurderer skredet nå i formiddag.
Statens vegvesen øver i Ivarsflottunnelen31.3.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen øver i rv. 13 Ivarsflotttunnelen i Suldal 3. april, og stenger då tunnelen tre timar på kveldstid.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom