Starter gjennomgang av jernbanens organisering og selskapsstruktur
Samferdselsdepartementet har i dag sendt brev til underliggende etater og virksomheter for å orientere om gjennomgangen av jernbanesektoren. Arbeidet skal deles opp i tre løp som starter opp etter sommeren:
- en ekstern kartlegging av utfordringer
- en gjennomgang av selskapsstrukturen i sektoren.
- en videreutvikling av Samferdselsdepartementets styring av jernbanesektoren
Ekstern kartlegging av utfordringer
Et eksternt kompetansemiljø skal kartlegge utfordringer i arbeidsdelingen mellom Samferdselsdepartementet, Jernbanedirektoratet og Bane NOR SF. Det samme gjelder for avtaleverket mellom Jernbanedirektoratet, Bane NOR SF og øvrige virksomheter i sektoren. Kartleggingen skal også se på eventuelle utfordringer knyttet til togmateriell, for eksempel mellom selskap som eier togmateriell og selskap som vedlikeholder togene.
En viktig del av kartleggingen er å utarbeide et oppdatert kunnskapsgrunnlag om utfordringer i sektoren. Kartleggingen skal blant annet se på om regjeringens beslutning om å gå vekk fra konkurranseutsetting endrer samhandlingen mellom aktørene i sektoren, og hvordan dette eventuelt påvirker evnen til å nå målene for jernbanen.
Gjennomgang av selskapsstruktur – med vekt på drift og vedlikehold
I gjennomgangen av selskapsstrukturen vil regjeringen i første omgang se nærmere på de statlige selskapene som driver med drift og vedlikehold av infrastruktur. Disse selskapene, primært Spordrift AS og Baneservice AS, har til dels overlappende virksomhet i konkurranse med hverandre. I gjennomgangen skal regjeringen vurdere hvordan denne organiseringen skal være i fremtiden.
Selskapsstrukturen for eierskap og vedlikehold av persontogmateriell vil bli gått gjennom. I dag eier Norske tog AS materiellet, mens Mantena AS er det statlige selskapet for vedlikehold av tog.
Samferdselsdepartementets styring av jernbanesektoren
Arbeidet med å videreutvikle styringen av jernbanesektoren skal i første rekke følges opp internt i departementet. I denne prosessen vil alle virkemidler, ikke bare organisering, bli sett i sammenheng.
Departementet skal blant annet se på hvordan virksomhetene har fulgt opp tiltak for å styrke budsjettstyringen, etter at flere prosjekter har vist seg å bli vesentlig dyrere enn planlagt.
I denne prosessen skal departementet også lage et beslutningsgrunnlag inn mot neste Nasjonal transportplan for hvordan jernbanen skal utvikles videre.
Eventuelle endringer bør stå seg over tid
Det har vært store endringer og omorganiseringer i jernbanesektoren de siste årene.
– Omorganiseringer kan være krevende. Det er viktig når vi skal gjennomføre strukturelle endringer, at de står seg over tid, uavhengig av hvem som sitter i politisk ledelse. På den måten kan de ansatte og virksomhetene på sikt få ro til konsentrere seg om å gjøre jernbanen bedre. Vi vil derfor sørge for god involvering av både arbeidstakerorganisasjonene og virksomhetene i det videre arbeidet, sier samferdselsministeren.
Ett av flere virkemidler for en bedre jernbane
Regjeringen arbeider med flere grep for å styrke jernbanen.
– Det er viktig for meg å understreke at organiseringen av sektoren bare er ett av flere virkemidler som skal bidra til å realisere våre mål om flere reisende og mer gods på jernbanen. Økonomiske, regulatoriske, styringsmessige og avtalemessige grep er andre virkemidler som kan være vel så viktige, sier samferdselsministeren.
Videre fremdrift
Departementet vil over sommeren 2022 sende ut en invitasjon til et møte om videre prosess og opplegg for involvering.
For flere opplysninger se brev av 6. juli 2022 fra Samferdselsdepartementet til etater og statlige virksomheter (pdf)
Nøkkelord
Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Veiåpning: Rv. 4 mellom Almenningsdelet og Lygnebakken på Hadeland2.7.2025 14:01:12 CEST | Pressemelding
Nå er utbedringen av strekningen mellom Almenningsdelet og Lyngebakken på Hadeland ferdig. Rv. 4 har fått breddeutvidelse og er nå en mer trafikksikker strekning. Veien er den siste av tre delstrekninger på Rv. 4 mellom Roa og Lynga.
Ny milepæl for innkreving av bompenger fra utenlandske kjøretøy2.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
– Det er viktig for finansieringen av våre veier og for tilliten til hele bompengeordningen at vi får krevd inn bompenger også fra utenlandske kjøretøy. Det har imidlertid vært en utfordring å identifisere kjøretøy fra enkelte europeiske land. Fra 1. august vil regelverket være på plass for å kunne få dette til, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Samferdselsministeren klipte snor for ny E39 mellom Betna og Hestnes25.6.2025 13:42:11 CEST | Pressemelding
Onsdag 25. juni vart parsellen mellom Betna og Hestnes på E39 i Sør-Trøndelag opna av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Regjeringa vil starte arbeidet med riksvei 70 Fale bru25.6.2025 12:05:54 CEST | Pressemelding
Nå starter arbeidet med ny Fale bru på riksvei 70 i Møre og Romsdal. Prosjektet ble trukket fram som aktuelt for oppstart i 2025 i statsbudsjettet for 2025.
Norge får europeisk pris for trafikksikkerhet24.6.2025 15:18:51 CEST | Pressemelding
Den europeiske trafikksikkerhetsprisen for enestående fremgang innenfor veitrafikksikkerhet går i år til Norge. Norge er landet i Europa med færrest drepte i forhold til innbyggertallet, og tildeles prisen for vedvarende engasjement og imponerende resultater i arbeidet med å redde liv i trafikken. Det er den uavhengige europeiske trafikksikkerhetsorganisasjonen European Transport Safety Council (ETSC) som står bak prisen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom