Starter gjennomgang av jernbanens organisering og selskapsstruktur
Samferdselsdepartementet har i dag sendt brev til underliggende etater og virksomheter for å orientere om gjennomgangen av jernbanesektoren. Arbeidet skal deles opp i tre løp som starter opp etter sommeren:
- en ekstern kartlegging av utfordringer
- en gjennomgang av selskapsstrukturen i sektoren.
- en videreutvikling av Samferdselsdepartementets styring av jernbanesektoren
Ekstern kartlegging av utfordringer
Et eksternt kompetansemiljø skal kartlegge utfordringer i arbeidsdelingen mellom Samferdselsdepartementet, Jernbanedirektoratet og Bane NOR SF. Det samme gjelder for avtaleverket mellom Jernbanedirektoratet, Bane NOR SF og øvrige virksomheter i sektoren. Kartleggingen skal også se på eventuelle utfordringer knyttet til togmateriell, for eksempel mellom selskap som eier togmateriell og selskap som vedlikeholder togene.
En viktig del av kartleggingen er å utarbeide et oppdatert kunnskapsgrunnlag om utfordringer i sektoren. Kartleggingen skal blant annet se på om regjeringens beslutning om å gå vekk fra konkurranseutsetting endrer samhandlingen mellom aktørene i sektoren, og hvordan dette eventuelt påvirker evnen til å nå målene for jernbanen.
Gjennomgang av selskapsstruktur – med vekt på drift og vedlikehold
I gjennomgangen av selskapsstrukturen vil regjeringen i første omgang se nærmere på de statlige selskapene som driver med drift og vedlikehold av infrastruktur. Disse selskapene, primært Spordrift AS og Baneservice AS, har til dels overlappende virksomhet i konkurranse med hverandre. I gjennomgangen skal regjeringen vurdere hvordan denne organiseringen skal være i fremtiden.
Selskapsstrukturen for eierskap og vedlikehold av persontogmateriell vil bli gått gjennom. I dag eier Norske tog AS materiellet, mens Mantena AS er det statlige selskapet for vedlikehold av tog.
Samferdselsdepartementets styring av jernbanesektoren
Arbeidet med å videreutvikle styringen av jernbanesektoren skal i første rekke følges opp internt i departementet. I denne prosessen vil alle virkemidler, ikke bare organisering, bli sett i sammenheng.
Departementet skal blant annet se på hvordan virksomhetene har fulgt opp tiltak for å styrke budsjettstyringen, etter at flere prosjekter har vist seg å bli vesentlig dyrere enn planlagt.
I denne prosessen skal departementet også lage et beslutningsgrunnlag inn mot neste Nasjonal transportplan for hvordan jernbanen skal utvikles videre.
Eventuelle endringer bør stå seg over tid
Det har vært store endringer og omorganiseringer i jernbanesektoren de siste årene.
– Omorganiseringer kan være krevende. Det er viktig når vi skal gjennomføre strukturelle endringer, at de står seg over tid, uavhengig av hvem som sitter i politisk ledelse. På den måten kan de ansatte og virksomhetene på sikt få ro til konsentrere seg om å gjøre jernbanen bedre. Vi vil derfor sørge for god involvering av både arbeidstakerorganisasjonene og virksomhetene i det videre arbeidet, sier samferdselsministeren.
Ett av flere virkemidler for en bedre jernbane
Regjeringen arbeider med flere grep for å styrke jernbanen.
– Det er viktig for meg å understreke at organiseringen av sektoren bare er ett av flere virkemidler som skal bidra til å realisere våre mål om flere reisende og mer gods på jernbanen. Økonomiske, regulatoriske, styringsmessige og avtalemessige grep er andre virkemidler som kan være vel så viktige, sier samferdselsministeren.
Videre fremdrift
Departementet vil over sommeren 2022 sende ut en invitasjon til et møte om videre prosess og opplegg for involvering.
For flere opplysninger se brev av 6. juli 2022 fra Samferdselsdepartementet til etater og statlige virksomheter (pdf)
Nøkkelord
Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Godstransport på bane: Foreslår kompensasjon etter uføresette hendingar21.11.2025 11:49:00 CET | Pressemelding
Som følgje av at Raumabanen blei stengd for godstrafikk etter jordras tidlegare i år, foreslår Samferdselsdepartementet å kompensere godstogoperatørar for tap. Samferdselsdepartementet varslar også etablering av ei kompensasjonsordning som følgje av kvikkleireskredet ved Levanger på Nordlandsbanen.
Anne Iren Fagerbakke blir ny jernbanedirektør14.11.2025 11:34:31 CET | Pressemelding
Anne Iren Fagerbakke er i statsråd i dag tilsett som ny direktør for Jernbanedirektoratet. Stillinga er eit åremål på seks år. Fagerbakke kjem frå stillinga som direktør for mobilitet og kollektivtransport i Vestland fylkeskommune.
Nettsiden autopass.no skal bli mer kundevennlig14.11.2025 07:52:12 CET | Pressemelding
Snart skal bompengeselskapene selv drifte nettsiden som tilbyr informasjon og tjenester om bompenger og bompengebetaling.
Bompengebrikker: Endrer regelverket for å sikre bedre AutoPASS-avtaler for brukerne7.11.2025 14:05:00 CET | Pressemelding
Samferdselsdepartementet har vedtatt en endring av utstederforskriften. Endringen presiserer at brukeren skal tilbys en avtale der gebyr for bompengebrikke kun dekker kostnaden utstederselskapene har hatt til å kjøpe brikken og sende den til brukeren. Kravet vil gjelde for utstederselskap med en vesentlig markedsandel i Norge.
Høring: Ny postlov skal sikre trygge og fremtidsrettede posttjenester7.11.2025 09:02:40 CET | Pressemelding
– Vi får stadig færre brev i posten og stadig færre papiraviser blir levert. Samtidig sendes det mange flere pakker. Regjeringen vil sørge for at folk i hele landet fortsatt får gode og forutsigbare posttjenester og foreslår nå endringer i postloven. Det vil være postombæring en dag i uken sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
