MCF – Motorsykkelimportørenes Forening

Stadig flere ser motorsykkelens fordeler: Norgesfokus og tur-kjøring gir økt MC-salg - Kvinner inntar MC-markedet som aldri før!

4. august 2020 – Tallene som Motorsykkelimportørenes Forening (MCF) har innhentet fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, viser at salget av tunge motorsykler frem til 31.07 i år er gått opp fra i fjor med 8,9 %, dvs. en økning fra 4.912 i 2019 til 5.348 i 2020. I alt ble det solgt 832 store motorsykler i juli måned.

Styreleder i MCF, Steinar Sandbye.

Alt tyder dermed på at det går mot et nytt rekordår for MC-salget i Norge i 2020. I årets syv første måneder kom det (dermed) hele 436 flere motorsykler på veien i år, sammenlignet med i fjor. MCF fryktet at korona-situasjonen som kom akkurat da høysesongen for salget bruker å starte, ville ramme bransjen hardt. Bransjen satset alt på å få frem motorsykkelens fortreffelighet som koronasikker transport, et verktøy for opplevelse, glede og sunn fornuft. Det viste seg å være noe mange flere så. Etter en kort tenkepause i slutten av mars strømmet kundene til butikkene og har i stor grad tømt lagrene.

– Motorsykkelens fortreffelighet som transportmiddel uten koronafare, den gode miljøprofilen, gunstige økonomi og muligheten til gode opplevelser i hele landet blir oppdaget av stadig flere. Fjoråret, med et totalsalg på 6.161 motorsykler for hele året (opp fra 5.758 i 2018) var det beste salgsåret noensinne for motorsykkelbransjen i Norge. Veksten nå i vår med Corona/Covid-19 kommer til tross for leveringsvansker fra MC fabrikkene, sier Steinar Sandbye, styreleder i Motorsykkelimportørenes forening (MCF). MCF representerer alle de store merkevarene på to hjul som selges i Norge.

Også salget av lett motorsykkel (125 ccm) tok seg opp i juli. Dette motorsykkelsegmentet brukes av ungdom i alderen 16-18 år. Veksten i omsetningen var på hele 22,5 %, som betyr at det ble solgt 321 sykler i juli i år, mot 262 i samme periode i fjor. I alt er det blitt solgt 1.749 lette sykler i årets syv første måneder.
– Her har mange av motorsykkelimportørene hatt store utfordringer med å få inn nok motorsykler til Norge tidligere i år, som følge av Covid-19-situasjonen, med stans i produksjon og distribusjon fra lager og fabrikker i utlandet, sier Steinar Sandbye i MCF.

– Mopedsalget - som i all hovedsak kjøpes av 16-åringer som ønsker transport med 50 kubikk - har også vært populært i denne perioden. 2.183 ble solgt i fjor. Med kun 10 mindre solgt i år ble salgstallet 2.173, ned 0,5 %, sier Steinar Sandbye.

I samme periode har salget av biler falt dramatisk i Norge. Mens det har vært rekordsalg av motorsykler, ble det solgt 21 % færre nye personbiler i årets syv første måneder. Totalt sett er det så langt i år registrert 68.996 nye personbiler. Salget av bruktimporterte biler har en reduksjon på 34,5 %, til 6.309 biler (www.ofv.no).

– Noen vil spørre seg om økt salg gir flere ulykker. Til tross for at store overskrifter i noen medier skulle tyde på at så er tilfelle, er svaret heldigvis nei. Til tross for sterkt økt bestand av motorsykler i mange år, er tallene på ulykker gått ned. Målt i forhold til bestand, er ulykkesrisikoen redusert med ca. 90 % de siste 15 år. Norge er verdens sikreste land å kjøre motorsykkel i, sier Steinar Sandbye i MCF.

For mer informasjon om den fallende tendensen på ulykker sett opp mot antallet motorsykler, se statistikk fra NMCU (Norsk Motorcykkel Union):

For ytterligere informasjon og foto:
Steinar Sandbye, styreleder i Motorsykkelimportørenes forening MCF (www.mcf.no),
mobil 916 14 770, e-post: steinar@norskmotorimport.no
Arve Lønnum, sekretær for Motorsykkelimportørenes forening MCF,
mobil 901 18 900, e-post: al@adlo.no

For foto og flere nyheter og bakgrunn om motorsykkel, ATV (All-terrain vehicle), snøscooter, vannscooter og classic car/bil i Norge kan du finne på www.reitwagen.no

Kort om Motorsykkelimportørenes forening, MCF:
Motorsykkelimportørenes arbeid fører til fordeler for de som kjører tohjuling i Norge. Foreningen organiserer de største importørene av motorsykkel, moped og scooter i Norge. Sammen med offentlig myndigheter, brukerorganisasjoner og andre premissleverandører arbeider MCF for å tilrettelegge en bedre hverdag for motorsyklisten. Foreningen er også medarrangør av MC–messen som arrangeres annet hvert år. Slagordet til foreningen er: «MC - En sjelden kombinasjon av fornuft og glede.» Importører av disse merkene er medlem: Aprilia, BMW, , Derbi, Ducati, , Harley-Davidson, Honda, Husqvarna, , Indian, Kawasaki, , KTM, Kymco, Moto Guzzi, MV Agusta, Peugeot, Piaggio, Rieju, Suzuki, SYM, Triumph, TGB, Vespa og Yamaha. Mer om MCF på www.mcf.no For mer informasjon om den fallende tendensen på ulykker sett opp mot antallet motorsykler se NMCU statistikk: https://www.reitwagen.no/nmcu-stadig-faerre-mc-ulykker-i-norge/

Styreleder i MCF, Steinar Sandbye.
Styreleder i NMCU, Odd Terje Døvik.
Grafikk: NMCU

Om MCF – Motorsykkelimportørenes Forening

MCF – Motorsykkelimportørenes Forening
Slemdalsveien 70 B

Følg pressemeldinger fra MCF – Motorsykkelimportørenes Forening

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra MCF – Motorsykkelimportørenes Forening på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra MCF – Motorsykkelimportørenes Forening

Stor MC interesse og forventer godt MC år i 2021: MC bransjen forventer vekst som følge av Norgesferie, COVID-19, mobilitetstrend og kvinner10.3.2021 09:08:15 CET | Pressemelding

MC bransjen forventer god vekst i 2021 som følge av Norgesfokus, Norgesferie, COVID-19 og økt interesse for motorsykkel i markedet. Motorsykler har også blitt billigere i år som følge av at avgiftene på motorsykkel ble redusert i forbindelse med vedtaket av årets statsbudsjett i Stortinget før nyttår. Når vi skriver første uken i mars er det registrert hele 928 nye tohjulinger i Norge, noe som er 3,1 prosent vekst fra samme periode i 2020. 566 av disse var tunge motorsykler, hvorav 1/5 av disse ble solgt i første uken av mars, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikk (OVF). Et tydelig tegn på at våren er i gang i MC-Norge.

Forslag i Stortinget: MED ET TILLEGGSKURS SKAL BIL-FØRERKORTET GI RETT TIL KJØRING MED LETT MC2.3.2021 09:11:21 CET | Pressemelding

Et representantforslag om rett til å kjøre lett motorsykkel (A1) dersom man har førerkort for bil skal nå behandles i Stortinget etter at Morten Stordalen, FrP har fremsatt forslaget på vegne av flere representanter. Alle som har førerkort for bil bør også få rett til å kjøre lett motorsykkel (A1), hvis de gjennomfører et kurs i regi av trafikkskole med både teori og praktisk trening. Førerkort for lett motorsykkel har en aldersgrense på 16 år. Lett motorsykkel er et praktisk transportmiddel som er lite plasskrevende og som er i vekst som kjøretøykategori. For å ta førerkort klasse B for bil må man være 18 år og ha mye praktisk trening på å bruke kjøretøy i trafikk.

Økt presseservice fra motorsykkelbransjen og interesseorganisasjonene som er opptatt av MC-førere/sikkerhet14.7.2020 14:30:43 CEST | Pressemelding

14. juli 2020 – Motorsykkelbransjen har et rekordhøyt salg denne våren og sommeren og opplever at det er stor interesse for MC som nyttekjøretøy og til bruk mht. fritid og glede, turer og opplevelser. Utviklingen i salget av motorsykkel første halvår i år har vært rekordhøyt. Alt tyder på at det går mot et nytt rekordår for MC-salget i Norge i 2020. Pr 30.juni i år er det solgt 4.516 store motorsykler. Det er en vekst på 575 flere solgte motorsykler, hele 14,6 prosent opp fra samme tid i fjor. Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken.