Sporveien har valgt Ice for bedre tilgjengelighet på T-banen

Sporveien skal for sitt nye CBTC signalsystem benytte kommersielle mobilnett til styring av T-banen. Ice har inngått avtale med Sporveien for å sikre maksimal oppetid og sikkerhet på tjenestene. Avtalen trer i kraft i 2023.
Foto: Sporveien

- Stadig flere samfunnskritiske tjenester skal styres over mobilnettene. Vi vil berømme Sporveien for å tenke proaktivt og fremtidsrettet med løsninger som gir redusert risiko og den beste oppetiden. Vi takker for tilliten som vises til det nettverket vi har bygget, sier Hans Heggenhaugen, direktør for bedriftsmarkedet i Ice.

Sporveien investerer i et nytt signal- og sikringssystem med CBTC-teknologi. Det nye signalsystemet skal erstatte alle dagens signalsystemer og innebærer et paradigmeskifte for T-banen i Oslo, med flere og mer presise avganger.

- Ved å styre det nye signalsystemet over kommersielle mobilnett bruker vi velprøvd teknologi på en ny og smart måte. Vi er svært fornøyde med å ha fått på plass en avtale med Ice som bidrar til at vi får en mer fremtidsrettet løsning, med høyere driftssikkerhet og lavere kostnader enn vi kunne fått ved å bygge og vedlikeholde egne trådløse nettverk, sier prosjektsjef Erik Leenderts i Sporveien.

Sporveiens teknologivalg er et resultat av en grundig prosess, basert på utredninger og diskusjoner med både leverandørmarkedet, mobiloperatørene, myndigheter, forsknings- og fagmiljøer.

Les mer: Sporveien først i verden til å styre T-banen over mobilnettet

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Foto: Sporveien
Foto: Reynir Johannesson