Spionsiktet ansatt jobbet med materialteknologi og 3D printing, ikke forsvarsindustri

Den ansatte som 15. august ble arrestert av PST siktet for spionasje til fordel for Russland arbeidet i forretningsområdet Oil&Gas, hovedsakelig med avansert materialteknologi.

Arve Johan Kalleklev, DNV GLs regionalsjef for forretningsområdet Oil&Gas i Norge.

DNV GLs regionalsjef for forretningsområdet Oil&Gas i Norge, Arve Johan Kalleklev forteller at den ansatte ikke hadde sikkerhetsklarering og har derfor ikke jobbet på prosjekter for forsvarsindustrien, Forsvaret, eller andre etater og kunder som krever sikkerhetsklarering.

«Han har heller ikke hatt personalansvar på mange år, og har i sin tid i DNV GL arbeidet på et begrenset antall prosjekter, hovedsakelig innen fagfeltet materialteknologi. Han har likevel hatt utstrakt kundekontakt i de prosjektene han har vært involvert i, først og fremst i egenskap av leder for et Joint Industry Project på 3D printing. Vi kartlegger nå nøye hvilke kundeprosjekter han har vært involvert i, og oppretter dialog med de relevante kundene. Våre prioriteringer nå er først og fremst et godt samarbeid med PST, og å ivareta kunder og informasjon som den nå spionsiktede mannen har håndtert. På grunn av den pågående etterforskningen er det begrenset hvor mye informasjon vi kan gå ut med, og vi ber om forståelse for dette,» sier Arve Johan Kalleklev.

Slik jobber DNV GL med informasjonssikkerhet

Alle ansatte og leverandører er kontraktsmessig pålagt å overholde DNV GLs etiske retningslinjer. Disse stiller klare krav til overholdelse av antikorrupsjon, antitrust, eksportkontroll og databeskyttelseslover. DNV GL er sertifisert i henhold til en rekke ISO-standarder, inkludert ISO 27001 for informasjonssikerhet. Dette gjelder også forretningsområdet Oil&Gas. Det aktuelle sertifikatet er utstedt av Dekra.

Ved tiltredelse har alle DNV GL ansatte gjennomgått en omfattende bakgrunnssjekk. DNV GL-ansatte er også kontraktsmessig underlagt strenge krav til fortrolighet med hensyn til håndtering av informasjon om kunder og prosjekter for kunder gjennom hele ansettelsesperioden.

Alle ansatte gjennomgår også obligatorisk opplæring for å kunne rapportere faktiske eller mistenkelige forhold og brudd på de nevnte kravene. Dette gjennomføres regelmessig gjennom hele ansettelsesforholdet – og inkluderer bekymringer knyttet til bestikkelse, svindel, arbeidskonflikter, diskriminering og andre etiske spørsmål.

Alle våre IT-systemer oppfyller internasjonale standarder for cybersikkerhet, databeskyttelse og rutiner for tilgang til dokumenter.

DNV GL er et globalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering med tilstedeværelse i over 100 land.

Enten det dreier seg om godkjenning av et nytt skipsdesign, optimering av energiproduksjonen fra en vindmøllepark, analyse av sensordata fra en gassrørledning eller sertifisering av verdikjeden til en matprodusent, hjelper DNV GL bedrifter med å ta gode og riktige beslutninger og øke tilliten til virksomheten, produktene og tjenestene deres.

Siden 1864 har selskapets formål vært å sikre liv, verdier og miljøet. Med unik teknisk ekspertise og uavhengighet bistår DNV GL sine kunder med å forbedre sikkerhet, effektivitet og bærekraft, og med å takle de globale omstillinger de møter.
dnvgl.no

NorwAI skal smi data til verdier12.11.2020 11:00:31 CETPressemelding

Høvik 12. november 2020: Innovasjonstakten skal økes for norsk industri når Norge satser store beløp på kunstig intelligens. Det nye forskningssenteret NorwAI hos NTNU i Trondheim blir det nasjonale kraftsenteret som samler de største aktørene innen industri og akademia. Senteret, hvor DNV GL er partner, skal bli en vekstmotor der de mest ambisiøse samles for næringsrettet forskning og innovasjon under NTNUs og SINTEFs ledelse. Kickoff er torsdag 12. november.

I dag kl 13.00: Fra olje til vindkraft. Har Covid-19 blåst vind i skiftet?7.9.2020 08:00:00 CESTPresseinvitasjon

Virtuell pressekonferanse mandag 7. september kl. 13.00. Covid-19 har endret en hel verden. Pandemien har blant annet ført til at vi reiser mindre, forbruker mindre energi og forårsaker mindre utslipp av klimagasser. Men hvordan påvirker dette vår adferd i årene som kommer, hvordan vil energibehovet utvikle seg, hvilke muligheter og hvilke risikoer medfører dette for Norge som energinasjon? Og hva med klimamålene i Paris-avtalen?