Spekter-tariffoppgjøret: Parat krever satsing på kompetanse

Tirsdag starter tarifforhandlinger mellom hovedorganisasjonen YS og arbeidsgiverforeningen Spekter. Parat som en del av YS, forhandler for medlemmer i sykehusapotek, helseforetak, Innovasjon Norge, Vitusapotekene og Kongsberg Aviation Maintenance Services.

Spekter-forhandlingene med YS omfatter følgende forbund i tillegg til Parat: Delta, Finansforbundet, Negotia, STAFO og Yrkestrafikkforbundet (YTF). I tillegg til YS, fører Spekter innledende forhandlinger med LO, Unio og Sammenslutningen av akademikerorganisasjoner i Spekter (SAN).

Representant for Parat i forhandlingene er Bodil Røkke som forventer en økonomisk løsning i tråd med frontfaget, i tillegg til et særskilt tillegg for lavtlønnede.

I tillegg til økonomi er Røkke opptatt av kompetanseutvikling.

– Vi har lenge erkjent at kompetanse og kompetanseutvikling er av stor betydning for både arbeidsgiver og arbeidstaker. For å sikre den kompetansen vi trenger i tiden fremover må det utvikles helt tydelige og målrettede tiltak for de ansatte, dette slik at vi settes i stand til å mestre nye arbeidsoppgaver og arbeidsmåter, sier hun.

Parats forhandlingsrepresentant mener kompetanseutvikling må settes i system.

– Kompetanse kan ikke bare være en uklar målsetting en gang i fremtiden, dette er noe som må settes i system nå, sier Røkke.

Parat har medlemmer i en rekke virksomheter organisert i Spekter.
* LHL (Landsforeningen for hjerte- og lungesyke)
* Unicare
* Unilabs Laboratoriemedisin AS