Spekter og Unio enige om frivillig nemndsbehandling – sykehusstreiken avblåst

-Spekter og helseforetakene er fornøyd med å ha kommet til enighet med Unio om at lønnsoppgjøret for Unios medlemmer i sykehusene skal løses med en frivillig nemndsbehandling. Streiken i sykehusene blir avsluttet, og det er bra at driften i sykehusene og tilbudet til pasientene nå kan normaliseres sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten.

Anne-Kari Bratten er administrerende direktør i Arbeidsgiverforeningen Spekter

Unios medlemmer som har vært i streik går nå tilbake på jobb så snart det er praktisk mulig.

-Jeg er fornøyd med at Unio og Spekter etter åpne og tillitsfulle forhandlinger ble enige om denne løsningen. Unios medlemmer representerer svært viktig kompetanse både nå, og i årene fremover, sier Bratten.

En frivillig nemndsbehandling innebærer at lønnsoppgjøret for Unios medlemmer i helseforetakene, Martina Hansens Hospital og Lovisenberg Diakonale Sykehus avgjøres i sin helhet av en frivillig nemnd som settes sammen av tre nøytrale medlemmer oppnevnt av Riksmekleren, to medlemmer oppnevnt av Unio og to medlemmer oppnevnt av Spekter.

Dato for nemndsbehandling er ikke avklart.

Anne-Kari Bratten er administrerende direktør i Arbeidsgiverforeningen Spekter

Kulturstreiken: Feil om frilansere og kvinnediskriminering fra LO23.9.2021 13:11:41 CEST | Pressemelding

- Når vel 40 prosent av lønnskostnadene i scenekunstsektoren er lønn til frilansere, sier det seg selv at frilanserne må ha en like god pensjonsordning som de fast ansatte. LO tar grundig feil når de hevder at frilansere får god pensjon med en hybridordning. Loven som regulerer ordningen LO nå streiker for å få, er klar på at man mister den opptjente pensjonsbeholdningen hvis arbeidsforholdet er kortere enn 12 måneder, sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten.