Sparebankstiftelsen DNB støtter Henie Onstads nye verksted for kreativitet med 15 millioner

Henie Onstad Kunstsenter skal etablere Nordens største verksted for kreativ aktivitet ved å utvikle og bygge om deler av lokalene på Høvikodden. Sparebankstiftelsen DNB gir 15 millioner kroner til prosjektet.
Illustrasjon av fasaden på den nye verkstedhallen som skal etableres i det som nå er Sal Haaken. Illustrasjon: + groma

– Dette er strålende nyheter, og viser at det er stor entusiasme rundt prosjektet. Vi er enormt takknemlige for tildelingen og støtten fra Sparebankstiftelsen DNB, sier Therese Manus, markeds- og kommunikasjonsdirektør ved Henie Onstad Kunstsenter.

Henie Onstad arbeider for å gjøre kunsten tilgjengelig for alle, og vil la barn og unge oppleve og skape "der kunsten skjer". Derfor skal kunstsenteret etablere Nordens største verksted for kreativ aktivitet og utfoldelse, inspirert av «Børnehuset» til det danske museet Louisiana, men langt større både i volum og ambisjon.

– Vi ønsker at publikum skal kunne oppleve og skape under samme besøk. Det nye verkstedet blir et fantastisk sted, på hele 1000 kvm, hvor satsingen på barn, unge, mangfold og inkludering står sentral, sier Manus.

Paviljongen hvor Sal Haaken ligger i dag skal bygges om og åpnes ut mot sjøen, med verksteder for grafikk og skulptur, fotostudio, mørkerom og eget område for drop-in. I hovedbygningen til Henie Onstad skal det også etableres en mindre sal for foto og nye medier og en permanent sal for samlingen.

Sparebankstiftelsen DNB har som mål å gjøre kunst og kultur tilgjengelig, utvikle kunstglede og å fremme kunstnerisk utvikling. Stiftelsen støtter tiltak som kommer hele befolkningen til gode med særlig vekt på barn og unge voksne. Dette gjøres gjennom å bidra til prosjekter som tilrettelegger for kunstproduksjon og visning, og målrettet aktivitet for økt kulturbruk.

– Henie Onstads virksomhet samsvarer svært godt med Sparebankstiftelsens mål, og deres satsing på barn og unge. Dette i kombinasjon med samarbeidet med kulturskolen, den kulturelle skolesekken og kulturlivet for øvrig i Bærum, er en særlig styrke for akkurat denne søknaden, sier Birthe Mørreaunet Selvaag, rådgiver for kunst og kultur i Sparebankstiftelsen DNB.

Totalbudsjettet for hele ombyggingen inkludert innredning og utstyrer på 30 millioner kroner. I tillegg er det planer om at verkstedet skal romme et opplevelsesverkTidligere i høst gikk hovedutvalget for miljø, idrett og kultur (MIK) i Bærum inn for å støtte prosjektet med 7 millioner kroner, og med tilskuddet fra Sparebankstiftelsen DNB er 22 millioner kroner til prosjektet sikret.

– Det betyr enormt mye at både Sparebankstiftelsen DNB og Bærum kommune støtter oppom prosjektet. Parallelt med at vi jobber videre med å sikre den resterende finansieringen, kan vi nå gå i gang med detaljprosjektering og innhente tilbud fra entreprenør. Vi håper å kunne starte byggearbeidene i løpet av første halvår i 2023, sier Manus.

Illustrasjon av den nye verkstedhallen. Illustrasjon: + groma
Henie Onstad Kunstsenter med Sal Haaken, som skal bli den nye verkstedhallen, liggende til høyre i bildet. Foto: Andre Løyning / Henie Onstad Kunstsenter
Therese Manus, markeds- og kommunikasjonsdirektør, Henie Onstad Kunstsenter, Fotograf: Signe Fuglested Luksengard / Henie Onstad Kunstsenter