Spareavtalerekord i november

I november fortsatte Sbanken-kunder å investere i etisk merkede fond. Hele 87 prosent av netto fondskjøp som Sbankens kunder foretok gikk til positivt merkede fond. Størsteparten av sparingen kom fra faste spareavtaler.
Roser sine kunder: Spareøkonom Magnus Selven i Sbanken sier sparing i fond gjennom faste spareavtaler er både smart og langsiktig og noe Sbanken-kundene gjør mye av.

- De positive sparetendensene vi merket oss i oktober-måned ser ut til å fortsette videre ut kvartalet. Det totale beløpet våre kunder sparer øker videre fra oktober til november og andelen valg av etisk merkede fond det samme, sier Magnus Selven, Spareøkonom i Sbanken.

På Sbankens topp ti-liste over netto fondskjøp var fire fond etisk merkede. Fondet med mest kjøp netto var BNP Paribas Energy Transition, et fond som vel og merke ikke har noe etisk merke fordi forvalter ikke har signert Sbankens erklæring om dette. Fondet investerer likevel i alternative energikilder, bærekraftig transport og grønn infrastruktur, og var fondet med best avkastning hos Sbanken i 2020.

Populært med spareavtaler
Sbankens kunder har over lang tid vært bevisste på hvor de plasserer sine sparepenger. Mengden sparere har økt med årene, og stadig flere av de som plasserer sine penger i fond gjør det i form av faste ukentlige eller månedlige bidrag via spareavtaler. Et smart trekk, mener spareøkonomen:

- Med så volatile børser som vi har sett i år, så passer en spareavtale utmerket for å få en mer gjennomsnittlig inngang på investeringene. De som sparer via spareavtaler har også en tendens til å være mer langsiktige i tankegangen, sier Selven.

Slår an med lavkarbon
Blant de mest kjøpte fondene i november hos Sbanken-kunder var BNP Paribas Energy Transition på topp, etterfulgt av KLP Aksje Global Indeks V og DNB Miljøinvest A. Av alle netto fondskjøp var 27 prosent lavkarbonmerkede.

- Årsaken til at lavkarbon-fond dukker opp med såpass stor andel er nok todelt: Fondene merkes tydeligere og kundene velger gjerne lavkarbon hvis de blir presentert to relativt like fond både med og uten merking. En annen årsak er at stadig flere forvaltere har rettet større oppmerksomhet på miljø og etikk i sin forvaltning. Kunden har rett og slett flere grønne fond å velge mellom, sier Selven.

Søker trygghet i gull
På listen over topp ti nettosolgte fond i oktober havnet BlackRock World Gold øverst, tett etterfulgt av DNB Teknologi A og Skagen Global A

- 2020 har vært et spesielt år. Først falt børsene mye i mars i forbindelse med Covid-19. Deretter tok de seg kraftig opp igjen. Gull er en typisk investering flere flykter til som en trygg havn ved uroligheter i markedet, og i etterdønningene av fallet i mars fikk gull en voldsom oppsving. Den siste tiden har verdien av gull likevel falt mye nå som optimismen synes å ha kommet noe tilbake. Da kvitter kundene seg med investeringen og plasserer heller pengene i mer ordinære fond, avslutter Selven.

Topp 10 kjøpte fond i november 2020 (netto)

1. BNP Paribas Energy Transition
  2. KLP Aksje Global Indeks V
  3. DNB Miljøinvest A