Spår sterk økning i konkurser

I de første to månedene av året har antall konkurser økt med 3,4 prosent, mens det registreres en nedgang på 11,6 prosent i bedrifter som er tvangsavviklet av myndighetene. Samlet har 973 aksjeselskaper gått konkurs hittil i år. Det er 1,4 prosent høyere enn i samme periode i fjor. En moderat økning hittil, men med forventet lavere etterspørsel som følge av virus-frykt, vil vi nok se en større konkursøkning utover i året, spår kredittøkonom Per Einar Ruud i Bisnode.

– Konkursene er en viktig indikator på hvordan det står til i norsk næringsliv. Samtidig vil det ta noe tid fra etterspørselen i markedene avtar med frykt for Corona-viruset til bedrifter må gi opp. Det ligger forventninger til at særlig noen bransjer vil slite fordi folk er forventet å gå mindre ut, reise mindre og dermed forbruke mindre. Alt i takt med økningen av smittede i Norge og hos våre handelspartnere, sier Per Einar Ruud i Bisnode. Hittil i år har det vært en økning i konkurser innen Hotell og restaurant på 4 prosent. Dersom folk reiser mindre og går mindre ut, vil denne bransjen fort merke det. I tillegg har restaurantbransjen små fortjenestemarginer og ofte lav egenkapital til å møte dårligere tider med, så det skal ikke så veldig mye til, sier Ruud.

Bedre i detaljhandel, men hvor lenge?

– Selv om butikker og kjeder som går konkurs ofte er det mest synlige for folk flest, har vi sett over noen måneder at det har vært en hyggelig nedgang i antallet konkurser, fortsetter Ruud. Hittil i år er det registrert 7,2 prosent færre konkurser innen detaljhandel, målt opp mot januar og februar i 2019. Imidlertid kan vi ikke friskmelde denne bransjen heller, sier Ruud: – De fleste butikker selger importerte varer og kan oppleve at vareforsyning fra for eksempel Kina kan stoppe opp. I tillegg ser vi at virusfrykten går utover verdien på den allerede svake norske kronen. Dette gjør importerte varer dyrere. Med lavere etterspørsel kan det være vanskelig å hente inn lavere marginer hos kundene, sier Ruud. Bransjen ”Agentur og engros” er nær tilknyttet detaljhandel og har hele 15,3 prosent mindre konkurser i år enn i samme periode i fjor.

Bygg og Anlegg er den desidert største ”konkursbransjen”. Hele 26,1 prosent av alle konkursene skjer i denne bransjen, en økning på 2 prosent fra i fjor.

Bedre i Viken, men dårligere i Oslo

I landets største næringslivsfylke, Oslo, gikk 177 virksomheter konkurs i januar og februar. Det er økning på 36,2 prosent sammenlignet med i fjor. Agder har den desidert sterkeste økningen i konkurser med 56,4 prosent økning, med Møre og Romsdal følgende med 44,2 prosent økning. Viken, som er nå er Norges nest største fylke, har en nedgang i konkurser på 12,8 prosent. Den beste utviklingen finner vi i Nordland. Der har de opplevd en nedgang i konkursene med 45,2 prosent.

– Konkurs for en bedrift gir kraftige ringvirkninger for andre bedrifter som ikke får pengene sine, så de selv risikerer å gå overende. Det er derfor viktig at man passer godt på de virksomhetene man handler med og jevnlig sjekker kredittevnen. Framover bør man være ekstra varsomme med bransjer som vil slite med virus-frykt, advarer kredittøkonom Ruud.

Jan+Feb 20

Jan+Feb 19

Laveste konkurstall siden 20122.7.2020 09:16:48 CESTPressemelding

Stor konkursøkning i Sverige, mens Danmark har halvering under koronakrisen26.6.2020 07:00:00 CESTPressemelding