Soundtracket til dokumentaren Reconstructing Utøya er ute

29. oktober kan den svenske dokumentarfilmen «Rekonstruktion Utøya» vinne Nordisk Råds Filmpris. I den forbindelse gir Grappa Musikkforlag ut den norske komponisten Kjetil Schjander Luhrs originalmusikk til filmen.

Hør Reconstructing Utøya: The Extended Soundtrack her.

I den prisbelønte dokumentaren formidler fire ungdommer som opplevde Utøya-terroren sine minner med enkle iscenesettelser i et tomt scenerom. Resultatet er en film om refleksjon, og om det å ta grep om sin egen historie. Denne refleksjonen ble også viktig i arbeidet med filmens musikkspor. Som sitt tema er den mørk og vond, men med flere strimer av håp.

– Det er vanskelig nok å snakke om 22. juli, sier Luhr. I begynnelsen var jeg skeptisk til å sette meg ned og skrive musikk til dette. Da jeg først begynte, viste det seg at musikken var nettopp det språket jeg hadde følt at jeg manglet for å nærme meg Utøya og alt det vonde. Dette ble min måte å få den løs på, den klumpen inni meg som er 22. juli.

I 2017 bodde Luhr i Colombia, og mye av musikken er spilt inn der. Colombianske musikere medvirker også på albumet.

– Colombia er et land som er veldig vant med vold. Likevel vekker fortellingen om 22. juli sterke følelser. Musikerne som deltok i innspillingene ble alle grepet av handlingen og det musikken skulle formidle. Denne nerven går som en rød tråd gjennom hele prosjektet, mener Luhr.

Feltopptak fra Utøya utgjør også en vesentlig komponent i lydbildet — fra det ustemte pianoet i det gamle kafébygget, til den spesielle klukkingen av steinene i vannkanten nedenfor Kjærlighetsstien. Lydene fra Utøya har resultert i en tett forankring mellom musikk og tematikk.

– Jo nærmere jeg kom historien og stoffet, jo mer ble musikken fylt med mening. Det jeg skrev i denne perioden ble i langt større grad et verk om Utøya og 22. juli, enn musikk til en film om temaet. Prosessen måtte bli slik: Musikken bare rant ut, og jeg overlot til filmfolkene å plukke ut det de kunne bruke. Det levde de godt med, men da filmen var ferdig, føltes det som om mye av musikken som fortsatt lå ubrukt, fortjente å bli hørt.

Resultatet av denne prosessen ble albumet Reconstructing Utøya: The Extended Soundtrack. Rundt to tredeler av musikken på albumet er materiale som ikke er med i filmen. Musikken på albumet følger også sin egen kronologi, og er lagt opp som en instrumental fortelling om 22. juli, og om prosessen med å gå videre etterpå.

Foto: Knut Neerland