23 - 30 april skal søskenparet Maia (22) og Magnus Ramsfjell (24) til Geneve for å spille VM i mixed doubles.
Søsknene Maia og Magnus Ramsfjell skal representere Norge i mixed doubles-VM i Geneve. Foto: Privat.

Søskenparet Maia og Magnus Ramsfjell stakk av med seieren i VM-kvalifiseringsturneringen og vant dermed også VM-plassen.

-Maia og Magnus har hatt en fin sesong i år. De har vunnet tre av turneringene de har spilt så langt i år, sier sportssjef og generalsekretær i Norges Curlingforbund Pål Trulsen.

I tillegg til VM-kvalifiseringen, har Maia og Magnus også gått seirende ut av Gefle Mixed Doubles Cup i Sverige og Norway Open Mixed Doubles på Stange.

Mange nye lag i VM

Norges Curlingforbund har som policy å ikke sende OL-lag til VM samme år.

-Årsaken er at vi ønsker at flere lag skal få mesterskap erfaring og vi utnytter anledningen i mesterskap som ikke teller for OL-poeng. Derfor var ikke Skaslien/Nedregotten kvalifisert til å delta i årets VM, forklarer Trulsen.

Mange andre nasjoner har samme policy og sender andre lag til VM.

-I år er det ingen soleklare favoritter da mange nasjoner sender et annet lag enn de som var i OL, sier han.

Gøy å spille på lag med lillesøsteren

Maia og Magnus Ramsfjell er barn av den triple verdensmesteren Eigil Ramsfjell. Magnus synes det er gøy å spille på samme lag som lillesøster Maia.

-Det er gøy å spille med Maia! Jeg tror vi har en fordel av å kjenne hverandre veldig godt, og trenger derfor ikke å opprettholde en fasade for hverandre på isen. Det er også enkelt å slappe av på og av isen, som er viktig gjennom en lang VM-uke, sier han.