Sonia Huanca Vold blir daglig leder i Matkanalen

Sonia Huanca Vold tar over roret i Matkanalen. Hun går inn i rollen som daglig leder når gründeren Øivind Lindøe nå takker for seg. - Jeg er takknemlig og veldig glad for å få denne spennende muligheten, sier Huanca Vold.
Sonia Huanca Vold blir daglig leder i Matkanalen. Foto: Magnus Westerlund / Matkanalen

Matkanalen har hatt en eventyrlig reise siden oppstarten i 2015. Fra å være et lite gründerbedrift i Haugesund, har selskapet bygget seg opp til å bli en svært populær lineær nisjekanal i både Norge og Sverige. Kanalene har også høstet stor suksess digitalt, med mer enn 400 000 unike seere i måneden på tvers av sin programportefølje på Snapchat. Nå er Sonia Huanca Vold klar for å ta selskapet til nye høyder.

- Jeg er veldig takknemlig for den tilliten Schibsted viser meg når de tilbyr meg denne rollen. Nå gleder jeg meg enormt til å ta fatt på veien videre sammen med mine dyktige kolleger. Vi har fått til utrolig mye bra sammen i løpet av de to årene jeg har jobbet her. Nå skal vi fortsette å vokse og utvikle produktene våre videre. Og – viktigst av alt – vi skal fortsette å spre inspirasjon og matglede til folket, sier hun.

Samtidig som Huanca Vold trer inn i sin nye rolle, takker gründer Øivind Lindøe for seg.

- Etter snart syv år er tiden inne for å gi stafettpinnen videre. Det har vært et privilegium å få lov til å jobbe sammen med så mange flinke kokker, programledere, produksjonsselskaper, mediebyråer og annonsører. Jeg er veldig stolt av alt vi har fått til sammen, og ønsker Sonia lykke til i sin nye rolle. Nå ser jeg frem til å kunne jobbe med andre prosjekter og idéer. Jeg gleder meg til å følge med på Matkanalens videre reise fra sidelinjen, sier Lindøe.

Har hatt en sterk utvikling

I 2020 ble Schibsted eneeier av Matkanalen. Samme år ble søsterkanalen Godare i Sverige startet opp, som også har blitt en stor suksess. For styreleder i Matkanalen og annonsedirektør i Schibsted, Per Håkon Fasting, er det ingen tvil om at selskapet har vært et positivt tilskudd til Schibsted-familien.

- Matkanalen har hatt gitt oss en unik mulighet til å styrke vår posisjon i FMCG-kategorien i både Norge og Sverige, og er en svært verdifull kanal for våre annonsører. Selskapet har hatt en fantastisk utvikling under Øivinds ledelse. Fra 2020 til 2021 har omsetningen økt fra 16 til godt over 22 millioner kroner. Matkanalen har etter hvert blitt tettere integrert i Schibsted, og det er derfor helt forståelig at Øivind nå ønsker å satse videre på andre prosjekter. Vi ønsker ham lykke til videre og takker for de fine årene vi har hatt sammen, sier Fasting.

- Rett kvinne på rett plass

Sonia Huanca Vold har de siste to årene hatt rollen som innholdssjef i Matkanalen. Fasting er svært fornøyd med at hun nå har takket ja til å ta på seg rollen som daglig leder.

- Vi er utrolig glade for at Sonia har sagt ja til å innta rollen som daglig leder i Matkanalen. Kombinasjonen av hennes lange redaksjonelle erfaring, strategiske hode, og sterke gjennomføringsevne er akkurat det vi trenger for å sikre selskapets videre vekst. Sonia har også et veldig skarpt blikk for det kommersielle. Hun blir uten tvil en sentral brikke i den videre satsingen på mat i både Schibsted og Matkanalen. Hun er definitivt rett kvinne på rett plass. Nå gleder vi oss til å se hva hun og resten av gjengen i Haugesund får til i årene som kommer, sier Fasting.

Samtidig som Huanca Vold tar på seg rollen som daglig leder, går Bjørn Sandtrøen inn i rollen som kommersiell leder for salg av reklame for Matkanalen.

Schibsted is a family of digital brands with a strong Nordic position, and about 6,000 employees. Millions of people enjoy interacting with our companies every day through our online marketplaces such as FINN, DBA, Blocket and Oikotie; our media houses including Aftenposten, VG, Svenska Dagbladet and Aftonbladet; and digital services like Lendo. We also help new promising businesses grow. Our joint mission of empowering people in their daily lives is rooted in the values of our media heritage and a legacy of bold change. At our best, we are a fearless force for change in a society built on trust and transparency.

Schibsted is listed on Oslo Børs and has a sizable investment in Adevinta, a company that was spun off and publicly listed as a separate company in 2019.