Solid resultat for Olav Thon Eiendomsselskap i 3. kvartal

Olav Thon Eiendomsselskap har lagt bak seg et godt 3. kvartal og hadde et resultat før skatter på 711 millioner kroner.

Sandvika Storsenter. Foto: Kristoffer Myhre

Resultat før skattekostnad og verdiendringer ble 556 millioner kroner, en økning på 20 % fra 3. kvartal i fjor.

– Resultatet i 3. kvartal viser at konsernet har kommet seg godt gjennom pandemiens første bølge, og kan fremvise et solid operativt resultat i 3. kvartal, sier Arne B. Sperre, konserndirektør for finans.

13 % omsetningsvekst på kjøpesentrene
Olav Thon Eiendomsselskap eier og forvalter 78 kjøpesentre i Norge og Sverige og har en sterk markedsposisjon. Kjøpesenterporteføljen inkluderer syv av Norges ti største kjøpesentre målt etter omsetning.

I 3. kvartal var butikkomsetningen i kjøpesenterporteføljen i Norge som eies av konsernet 13,8 milliarder, en økning på 13 % i forhold til 3. kvartal i fjor. Fra januar til september var butikkomsetningen ca. 37 milliarder kroner - en økning på ca. 4,6 % fra i fjor.

– Butikkomsetningen i de norske kjøpesentrene var svært høy i 3. kvartal, men det var betydelige variasjoner mellom de ulike bransjene på våre kjøpesentre. Dagligvare, Vinmonopol og elektro-butikker hadde en spesielt positiv utvikling, mens kles- og skobutikker hadde en noe svak utvikling også i 3. kvartal.

– En omsetningsvekst på 13 % i kvartalet overgikk våre prognoser, og tallene viser at den fysiske handelen utvikler seg godt i et år hvor nordmenn ikke reiser ut av landet, sier Sperre.

Etter gjenåpningen av Norge, har økt koronasmitte den senere tid medført nye og strengere smitteverntiltak både i Norge og utlandet. Som følge av dette er det stor usikkerhet om utviklingen i norsk økonomi fremover.

– Olav Thon Eiendomsselskap er på bakgrunn av konsernets solide finansielle posisjon svært godt rustet til å kunne møte de økonomiske konsekvensene av koronapandemien også i tiden fremover, avslutter Arne B. Sperre.

Les hele rapporten her

Sandvika Storsenter. Foto: Kristoffer Myhre