Omsorgsbygg Oslo KF

Solfjellshøgda helsehus overlevert Sykehjemsetaten

Helsehuset på Ryen i bydel Nordstrand har blitt et topp moderne og miljøvennlig helsehus. Det nye bygget har fått navnet Solfjellshøgda helsehus og har 142 korttidsplasser.
Hovedinngangen til Solfjellshøgda helsehus

De nye plassene på Solfjellshøgda tilfredsstiller dagens krav til sykehjemsplass med enerom og eget bad, samt tilhørende fellesrom, service- og kontorfunksjoner. Nå har det ferdigstilte helsehuset på Ryen blitt overlevert Sykehjemsetaten.

Byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen, tror brukerne vil trives med å bli bosatt på Solfjellshøgda helsehus for en periode.

– Dette er et viktig tilbud som jeg er glad for at har kommet på plass. Jeg tror dette er et bygg folk vil trives med å være i. Bygget fremstår også som et godt tilskudd til nabolaget, sier Evensen.

Prosjektet innebar rivning av det eksisterende bygget, prosjektering og bygging av et nytt bygg med fire etasjer og parkeringskjeller. Ryen helsehus ble bygget på en fossilfri byggeplass, og gir en økt utnyttelse på planområdet, selv om det har omtrent samme byggehøyde som det gamle bygget.

- Det er med stor glede og stolthet at vi overlever Solfjellshøgda helsehus til Sykehjemsetaten. Dette innovative og bærekraftige bygget har en kombinasjon av sedum og solceller på taket, energibrønner og tilfredsstiller et strengt energikrav på mks 80kwh/m2/år. Dette skal være et godt bygg å bo og jobbe i, sier adm.dir. i Omsorgsbygg, Lars Henrik Bøhler.

Helsehus-konseptet er en del av moderniseringen av eldreomsorgen i Oslo. Et helsehus tilbyr rehabilitering og restitusjon, med fysioterapeut, lege og treningsrom, slik at brukeren kan komme tilbake til sitt eget hjem og fungere mest mulig normalt der.

- Dette er det aller første helsehuset i Oslo som er et nybygg og et viktig ledd i å kunne bo hjemme så lenge som mulig. Bygget har mange gode kvaliteter som hjelper de som kommer hit med å være aktive og å trene seg opp igjen. Vi gleder oss til å kunne ønske brukere velkomne 15. september, sier fungerende etatsdirektør i Sykehjemsetaten, Anne Berger Sørli.

Hovedinngangen til Solfjellshøgda helsehus
Last ned bilde
Fungerende etatsdirektør i Sykehjemsetaten, Anne Berger Sørli, og Produksjonsansvarlig i Omsorgsbygg, Bjørn Midtdal, signerer overføringen.

Om Omsorgsbygg Oslo KF

Omsorgsbygg Oslo KF er et foretak som bygger, drifter, forvalter og vedlikeholder kommunale formålsbygg i Oslo, som barnehager, sykehjem, brannstasjoner m.m. Foretaket sorterer under Byrådsavdeling for næring og eierskap.

Følg pressemeldinger fra Omsorgsbygg Oslo KF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Omsorgsbygg Oslo KF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Omsorgsbygg Oslo KF