Sokkelstreiken: Mekling fredag kl 10.00

Det er fortsatt ikke enighet mellom Lederne og Norsk olje og gass. Fra midnatt natt til mandag 5. oktober ble streiken trappet kraftig opp, og fra midnatt natt til 11. oktober er det varslet at streiken trappes opp enda mer. Lederne og Norsk olje og gass er innkalt til Riksmekleren fredag 9. oktober kl 10.00.

- Vi trodde lenge vi kunne kunngjøre en enighet i streiken på sokkel. Etter ti minutter med enighet trakk arbeidsgiversiden tilbake protokollteksten de hadde sendt over og som vi hadde akseptert. Jeg har bedt Riksmekleren om hjelp. Vi er derfor innkalt til Riksmekleren fredag 9. oktober kl 10.00, sier forbundsleder Audun Ingvartsen i Lederne i en kommentar på kvelden den 8. oktober.

- Streiken kom fordi vi ikke ser vilje til å diskutere avtale for våre medlemmer knyttet til nye former for drift av plattformene, sa Ingvartsen tidlig i streiken.

Følgende plattformer ble fra midnatt natt til 5. oktober tatt ut i tillegg til Johan Sverdrup den 30. september (Equinor - 43 medlemmer):

• Gudrun (Equinor) - 18 medlemmer
  • Gina Krog (Equinor) - 18 medlemmer
  • Kvitebjørn (Equinor) - 18 medlemmer
  • Gjøa (Neptune Energy) - 72 medlemmer

Fra midnatt natt til 11. oktober er det varslet at i tillegg tas følgende plattformer ut:

• Oseberg Sør (Equinor) - 23 medlemmer
  • Oseberg Øst (Equinor) - 17 medlemmer
  • Kristin (Equinor) - 27 medlemmer
  • Ekofisk Bravo / Kilo (ConocoPhillips) - 26 medlemmer

Lederne krever tariffavtaledekning for sine medlemmer som etter omstilling og ny teknologi, i deler av året, skal arbeide i kontrollrom på land.

- Dette ville ikke arbeidsgiversiden løse og sa blankt nei til kravet uten å fremme noe konkret alternativ under meklingen. Det er uforståelig da vårt krav ikke ville påført bedriftene ytterligere kostnader, sier han.

Drøftelser siden april 2017
Krav om avtaleopprettelse for Ledernes medlemmer i denne kategorien ble første gang sendt til Norsk olje og gass og NHO i april 2017. Drøftelser og sonderinger for å søke å finne en løsning for kravet har pågått i perioder til nå uten hell.

- Arbeidsgiversiden har ikke vist noen reell vilje til å finne løsning for kravet om avtaleopprettelse. Flere av våre medlemsgrupper flyttes fra sokkel til land. Slik dette har utviklet seg er det umulig for oss å ivareta medlemmenes rettigheter, presiserer Ingvartsen.

Følg saker fra Lederne

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Lederne på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Lederne