Grønt Fokus

Søke eller ikke søke om ny uteplass – det er spørsmålet!

Mange vurderer å skaffe seg et sted som kan skjerme for regn og vind om sommeren. For flere blir det derimot bare med tanken, fordi man ikke orker å sette seg inn i alle reglene som gjelder. Her kommer derfor hjelp i form av noen raske holdepunkter man kan ta med seg videre i planleggingen.
Pergola i aluminium har så langt overrasket markedet i 2023 med sin popularitet. (Foto: Grønt Fokus)

Sommeren er kort, og den regner eller blåser ofte bort. Da er det fint å ha et sted å sitte, selv når været ikke viser seg fra sin beste side. Det finnes flere muligheter, men her kommer de antatt mest populære hagebyggene som tar brodden av det kjølige sommerværet som måtte komme, og om man må søke om lov for å bygge dem.

Det er forskjell på hagebygg

Det er forskjellige regler for frittstående bygg og bygg som kobles på eller skal stå helt inntil husfasaden. Dersom bygget står fritt ute i hagen med minst en meter til nabogrensen og en meter til egen husfasade, så er bygget i prinsippet ikke søknadspliktig hvis det er under 50 m2. Det er likevel alltid best å sjekke dette med egen kommune før man bygger, for noen steder finnes det reguleringer og restriksjoner på f.eks. en tomts utnyttelsesgrad.

Dersom bygget skal stå helt inntil husfasaden er hovedregelen at man alltid må søke kommunen først, selv om det også spiller en rolle om det er et permanent bygg eller et midlertidig bygg. Man må også søke om man bor i et LNF (landbruks-, natur- og friluft)-område.

Paviljong

Paviljonger med både tak- og sideduker er det rimelige alternativet som kan stå både ute på gressplenen og oppe på terrassen. Slike paviljonger kan man få for ca. 3.000 – 8.000 kroner, avhengig av størrelse. Paviljonger er ikke søknadspliktige, fordi det ikke regnes som et permanent bygg. Man demonterer den på høsten og oppbevarer teltduken tørt innendørs gjennom vinteren. Med en paviljong kan man lukke seg inne på sommerkvelden og holde varmen på innsiden av teltduken.

Pergola

Pergola har blitt et veldig populært og etterspurt produkt i 2023 og et raskt søk viser at det er mange leverandører av dette produktet. Man kan få enkle pergolaer uten tak, men også pergola der man kan åpne og stenge taket etter behov. Noen pergolaer har vegger som kan hjelpe mot vinden, men pergola er nok i større grad et produkt for noe bedre sommerdager. Prisene varierer ganske mye avhengig av kvalitet og design, men fås i prisklassen 15.000 til 66.000 kroner. De fleste pergolaer er frittstående bygg og er som regel unntatt fra søknadsplikten.

Hagestue

Hagestuer regnes som permanente installasjoner og kommer både som frittstående og fasadepåkoblede bygg. Frittstående bygg er som regel unntatt fra søknadsplikten, men hvis hagestuen er fasadepåkoblet må man alltid levere inn en byggesøknad hos kommunen, bl.a. fordi det regnes som et permanent bygg. Prisen på en hagestue varierer avhengig av isoleringsevne og størrelse, men en 15 m2 stor sommerstue koster fra 60.000 til 90.000 kroner avhengig av kampanjepriser.

Kommunesammenslåing til besvær

Det var flere kommunesammenslåinger tilbake i tid, og en stund hersket det full forvirring om søknadsreglene. Var det den gamle kommunens regler som gjaldt, eller ville det nå komme helt nye regler?

- Vi opplevde at det var en del forvirring, men vi har alltid anbefalt alle kunder om å kontakte kommunen uansett, for å sjekke om man må søke før man bygger noe. Kommunen kan gi et raskt svar og fortelle mer om hva slags søknad man eventuelt må sende inn. Det er kjedelig å bomme og risikere å måtte rive noe i ettertid, sier Helen Olufsen som er butikksjef hos hagestueleverandøren Grønt Fokus.

Hovedregelen er at det de siste årene har blitt mye enklere å bygge seg et frittstående bygg uten å måtte søke, mens man fremdeles må søke om å få bygge et permanent bygg som skal stå inntil husfasaden.

- I det siste tilfellet må det både søknad og nabovarsel til, men man sender da ofte inn en enklere type byggesøknad som ikke tar all verdens tid å fylle ut. Spesielt om det er et bygg som ikke skal være et permanent oppholdsrom og der man ikke legger inn vann, forteller Olufsen.

Bilder

Om Grønt Fokus

Grønt Fokus
Mjåvannsvegen 54

Grønt Fokus har gjort den norske sommeren lenger gjennom 30 år med drivhus, hagestuer, vinterhager, og utstyr til hjem og hage. Selskapet setter kunderelasjonen først og vektlegger tilgjengelig kundeservice og rådgiving med egne eksperter og et bredt sortiment av standardiserte varer av høy kvalitet til en lav pris, ofte under eget merke. Produktene er ofte testet for norske forhold og flere har fått kvalitetsstempelet «P-merke», som er et stempel fra Sveriges Tekniske Forskningsinstitutt. Grønt Fokus selger produkter i hovedsak gjennom en profesjonell nettside, som vektlegger råd, veiledning og transparente priser. Grønt Fokus har i tillegg utstillingsbutikker i Oslo, Stavanger og Kristiansand (HK). Grønt Fokus er eid av Skånska Byggvaror, og er en del av Byggmax Group.

Følg pressemeldinger fra Grønt Fokus

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grønt Fokus på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Grønt Fokus