Snøen laver ned – Legg en spade og kjetting i bilen

I nord har vinteren kommet for lengst og de siste dagene har snøen lavet ned også i Sør-Norge. - De fleste av oss har kost og isskrape i bilen, men det er også lurt å ha en liten spade og kjetting eller lignende. Da er det lettere å komme seg videre når man blir overrasket av snøvær, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Det er gull med en liten spade tilgjengelig i bilen. Når man har kostet bilen fri for snø, får man spadd vekk nok snø til å komme seg avgårde. (Foto: Colourbox)

Når det kommer store snømengder er man fort hjelpeløs når man kommer til en nedsnødd bil og skal ut på veien. Har brøytebilen vært der i tillegg, ligger det en real snøfonn og pakker inn bilen.

- Da er det gull med en liten spade tilgjengelig i bilen. Når man har kostet bilen fri for snø, får man spadd vekk nok snø til å komme seg avgårde, sier Sødal.

Store snømengder gjør også at det er lettere å kjøre seg helt fast. Når det kommer mye snø på kort tid rekker ikke brøytemannskapene rundt raskt nok. Kjører man seg fast er gode råd dyre om man ikke har hjelpemidler i bilen. Kjetting eller det som kalles autosokk er det beste, men kan være litt vanskelig å få montert på hjulene om man ikke har gjort det før.

- Det enkleste hjelpemiddelet er “kjetting på boks” som man sprayer på hjulene. I mange tilfeller holder dette klisteret for å komme seg løs, mener Nils Sødal. - Men det aller beste er kjetting eller autosokk, fortsetter han.

Så har du hatt problemer med å komme deg løs i snøen, er det lurt å få tak i hjelpemidler slik at du slipper å stå fast ved neste store snøfall.

- Velger du å kjøpe kjetting, er det lurt å trene litt på å legge den på. Da slipper du å fikle for mye når du står fast med bilen i kulda, avslutter Nils Sødal.