Smittevernveiledning for varehandel laget i samarbeid med Oslo kommune og bransjen selv

På oppdrag fra helsemyndighetene har Standard Norge utviklet en egen smittevernveiledning for detaljhandelen i samarbeid med bransjen selv. For Oslo kommune er det utarbeidet et eget tillegg. – Kunder på julehandel skal føle seg trygge, understreker Virke og NHO.
Munnbind er ett av tiltakene for en tryggere julehandel. Illustrasjonsfoto: Unsplash

Veiledningen tar for seg blant annet rutiner for renhold og tiltak for å unngå trengsel. Et eget kapittel handler om ledelsens ansvar for blant annet opplæring, holdningsskapende arbeid og planlegging. Veiledningen er utarbeidet i samarbeid med bransjeorganisasjonene Virke og NHO Service og Handel. Representanter fra Clas Ohlson, Synsam, REMA 1000, Circle K, Voice Norge, Sunkost og Bohus har deltatt i arbeidet.

En ekstra trygghet

– Vi er veldig glade for at vi i bransjen har klart å samle oss om felles retningslinjer. Hver for seg kan man bli usikker på om man gjør de riktige tiltakene. Nå har vi entydige anbefalinger som gir hver butikk en ekstra trygghet om at de ivaretar smittevernet, sier bransjedirektør i NHO Service og Handel, Linda Vist.

Gode smittevernrutiner og en trygg julehandel har betydning for både kunder, ansatte og næringsdrivende, påpeker direktør i Virke Handel, Harald Jachwitz Andersen.

Julehandelen er viktig både for at du og jeg skal få den julen vi ønsker, og for å ta vare på arbeidsplassene våre i en tøff tid for norsk økonomi. Derfor er det viktig at alle virksomheter i detaljhandelen setter seg godt inn i veiledningen og benytter den til å avdekke risiko og iverksette gode smitteverntiltak i egen virksomhet. Gjør vi det, blir det både trygt og koselig å julehandle, sier Andersen.

Eget tillegg for Oslo

For handelsnæringen i hovedstaden er det skrevet et eget tillegg til smittevernveiledningen. Tillegget er utviklet i samarbeid med Oslo kommune og inneholder blant annet en mer detaljert liste over tiltak enn smittevernveiledningen for resten av landet.

Oslo kommune har hatt en god dialog med handelsstanden for å sikre en smittefri og hyggelig julehandel. Vi har gitt våre innspill til den nye smittevernveilederen som nå går ut fra Standard Norge. Julehandelen må nødvendigvis bli litt annerledes i år, og både vi som kunder og handelsstanden har et ansvar for å sørge for at anbefalingene følges, sier Victoria Marie Evensen (Ap), næringsbyråd i Oslo.

Bakgrunn

Gode smittevernrutiner er en forutsetning for å få norske virksomheter i gang igjen i en krevende smittesituasjon. På oppdrag fra Helsedirektoratet utvikler Standard Norge bransjestandarder innenfor smittevern, i tett samarbeid med helsemyndighetene og bransjene selv.

– Gjennom dette oppdraget bidrar vi til sikker drift i flere deler av samfunnet. Det tar tid å lage gode rutiner, men det kan vi hjelpe bransjene med, for nettopp struktur og organisering er vår spisskompetanse. Så kan bransjene selv bruke tid og energi på egen drift, sier Jacob Mehus, administrerende direktør i Standard Norge.

– Nå får vi et meget godt verktøy for å utvikle gode standarder for smitteforebygging i virksomhetene. De etablerte strukturene sikrer hurtig utvikling samtidig som kvaliteten ivaretas. Det faglige samarbeidet mellom Standard Norge, Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet sikrer gode prosesser, sier assisterende helsedirektør Olav Slåttebrekk.

Noen av de spesifikke tiltakene for kunder og besøkende:

• Sørg for at det ikke oppstår trengsel ved kassen eller i lokalet. Vurder innføring av adgangskontroll eller en køordning. Vurder å bruke annenhver kasse.
  • Vurder å opprette merking på gulvet rundt i lokalet for å sikre avstand mellom kundene.
  • Det skal legges til rette for at kunder og besøkende skal holde minst 1 meter avstand til andre.
  • Legg til rette for kortbetaling eller andre elektroniske betalingsløsninger.
  • Legg til rette for god håndhygiene ved å oppfordre alle ansatte, kunder og besøkende til håndvask eller hånddesinfeksjon på vei inn og ut av lokalet.
  • Kontaktpunkter skal rengjøres hyppig. Eksempler på kontaktpunkter er berøringsskjermer, dørhåndtak, gelendre, bordflater og disker.

Fakta

NHO Service og Handel er en av de to største landsforeningene i NHO med 6800 medlemsvirksomheter med 130.000 ansatte.

Virke Handel organiserer 16.200 virksomheter innen alt fra faghandel, byggevare og dagligvare til rene netthandelsaktører.

Norsk Hurtigspesifikasjon for smittevern for virksomheter innen detaljhandel

Etter avtale med Helsedirektoratet utvikler Standard Norge retningslinjer for godt smittevern for ulike bransjer. Norsk Hurtigspesifikasjon – Covid-19 (NHS-C19) beskriver hvordan kravene til godt smittevern skal stilles innenfor et område eller en sektor.

NHS C19-6:2020 Norsk Hurtigspesifikasjon for smittevern for virksomheter innen detaljhandel er tilgjengelig gratis hos Standard Norge. For handelsnæringen i Oslo er det utarbeidet et eget tillegg.

LInda Vist, bransjedirektør i NHO Service og Handel
Harald Jachwitz Andersen,
direktør Virke handel
Harald Jachwitz Andersen, direktør Virke handel
Victoria Marie Evensen (Ap), byråd for næring og eierskap.​
Jacob Mehus, administrerende direktør i Standard Norge.
Assisterende helsedirektør Olav Slåttebrekk.