Smart Energi

Smarte og billigere energiløsninger for el-bileiere

Selskapet Smart Energi planlegger nå utrulling av nye ladeløsninger for el-biler sammen med det danske selskapet True Energy. Løsningene vil gjøre lading smartere, og derfor billigere, for el-bileierne.

Gjennom samarbeid med det danske selskapet True Energy skal Smart Energi gjøre det mulig for el-bileiere å fordele lading og bruk av strøm i perioder hvor strømmen er billigst. Det vil gi lavere strømregning for mange el-bileiere, og redusere belastninger på strøm-nettet i en tid hvor mer elektrifiseres for å redusere klimautslipp.

— Skal mer elektrifiseres uten dyre utbygginger av strømnettet, må vi raskt få på plass nye løsninger som kan gjøre det mulig for kundene våre å ta i bruk strøm på billigst mulig måte, sier administrerende direktør Hilde Bekkevard i Smart Energi. Samarbeidet med det danske selskapet True Energy var raskeste vei til målet, legger hun til.

I 2020 er 73% av nybilsalget i Norge hybrider eller elbiler som kan lades. Utfordringene for det norske strømnettet er det samme som venter i Danmark, hvor ambisjonen er at salg av nye bensin- og dieselbiler skal opphøre innen 2030.

True Energys SmartCharge-funksjoner gjør lading billigere ved å utnytte variasjonen i elpriser. Det hele automatiseres via True Energys app, forteller Charlotte Sand som er direktør og grunnlegger av det danske selskapet True Energy. Hun utdyper også hvorfor det er viktig for dem å rulle ut nye løsninger i Norge.

— Norge er Europas hovedstad for elbiler. Her får vi bevis for at våre løsninger kan tas ut i stor skala, noe som er viktig for oss for å kunne ta nye markeder i Danmark og Europa. Smart Energi tør å satse på innovasjoner, og har fokus på grønne løsninger. Det gjør Smart Energi til en perfekt partner for oss, sier Sand.

Smart Energi er et Fredrikstad-basert selskap, med kunder i hele Norge, men med sterkest nedslagsfelt i noen av regionene i Norge med raskest befolkningsvekst – Østfold og Follo, Drammensområdet og Bergensregionen. Selskapet ønsker å vinne nye kunder basert på innovative, grønne energiløsninger.

— For å lykkes må strømselskaper som vårt samarbeide med IT- og teknologimiljøer som kan bygge løsninger som integrerer styring med bruk av strøm. Samarbeidet med True Energy er et av flere eksempler på samarbeid vi vil se flere av i hele strømbransjen, sier Bekkevard.

Kontaktpersoner:

Smart Energi:
Hilde Bekkevard, Adm. dir., tlf: +47 920 32 092, mail: hilde.bekkevard@smartenergi.com

True Energy:
Charlotte Blou Sand, Adm. dir., tlf +45 53 81 81 04, mail: cbs@trueenergy.io

Fredrikstad/København

19. januar 2021

Om Smart Energi

Smart Energi
Stabburveien 18
1617 Fredrikstad

987 02361https://www.smartenergi.com/

Om Smart Energi:
Selskapet ble etablert av Fredrikstad Energi i 2010. I tillegg til strømavtaler er Smart Energi kjent for å tilby solceller, som de var blant de første å selge i Norge. I 2019 hadde virksomheten en samlet omsetning på 318 million norske kroner, med et overskudd etter skatt på 12 million norske kroner.

Les mer her: https://www.smartenergi.com/

Om True Energy:
Selskapet ble etablert i 2018. True Energy gjør det enklere for strømkunder å automatisk bruke elektrisitet når det er billigst og mest klimavennlig. Samtidig hjelper True Energys løsninger å balansere energinettet. På denne måten bidrar vi - og våre kunder - overgangen til mer bærekraftig energi.

Les mer om True Energy her: https://www.trueenergy.io/da/
Les mer om True Energys løsninger her: https://www.trueenergy.io/da/app/