Opplysningskontoret for frukt og grønt

Smågodt som kan spises hver dag i påsken

Del

Det blir en litt annerledes påske i år, men det trenger ikke stå på kosen av den grunn. Du kan nyte god mat hver dag, men det trenger ikke være lørdag hele uken. Dagligvarebutikkene rapporterte om et voldsomt salg av søtsaker, selv før selve påskeuken. Påskekosen kan med andre ord se ut til å ha startet litt tidlig for mange i år. Her er våre tips til smågodt som man med god samvittighet både bør, og kan spise hver dag.

Kutt opp et fat med frukt og grønt og la det stå fremme. Da spiser vi mer.
Kutt opp et fat med frukt og grønt og la det stå fremme. Da spiser vi mer.

Sunt smågodt

Selvsagt er påske tid for påskeegg og det er vel lite som gjør barna så glade som når de finner påskeegget som påskeharen har gjemt.

Iselin Bogstrand Sagen er ernæringsrådgiver for Opplysningskontoret for frukt og grønt og påpeker at det fort kan bli veldig mange dager med godteri om man finner påskeegget allerede en av de første påskedagene.

- Et godt tips er å vente med påskeegget til påskeaften så det ikke blir så fryktelig mange dager med godteri. Hun anbefaler heller ikke ubegrenset oppfylling av påskeegget når det er tomt.

Hun anbefaler også å fylle på med snacks som både smaker godt og er bra for helsen.

- Frukt og grønnsaker både kan, og bør, spises gjennom hele dagen. Så nyt med god samvittighet! Fyll gjerne et egg med små cherrytomater, snacksagurker og minipaprika.

Kutt opp og la det stå synlig

Et godt tips er å la grønnsaker og dipp stå fremme. Det er perfekt å småspise. Lag en deilig tzatziki og kutt gulrot, kålrot og agurk i staver og dypp i vei. Små cherrytomater er også perfekt å småspise.

La et deilig fat med ferdig oppkuttet frukt og grønnsaker stå fremme, vi vet at tilgjengelighet har alt å si, og at både små og store spiser mer når det er ferdig oppskåret.

Appelsin er jo selve påskefrukten, og kan nytes både på tur og hjemme.

Nyt gode måltider sammen i påsken

Det er mye hygge og læring i å lage mat. Ved å fylle halve tallerkenen med frukt og/eller grønnsaker til hvert måltid vil man berike kostholdet sitt med fiber og viktige vitaminer og mineraler. Fiber gir metthetsfølelse og bidrar til å stabilisere blodsukkeret, og fyller du på med frukt og grønnsaker blir det mindre plass og sug etter søtsaker.

- Det er derfor god grunn til å la hvert måltid være en fargerik fest, med deilige friske grønnsaker, frukt og bær, mener ernæringsrådgiveren.

Fyll på med norske grønnsaker

I disse tider er det ekstra fint å støtte den norske bonden. Du finner nå ferske norske agurker og tomater i butikkene som kan brukes til så mangt, både som snacks, på brødskiven, i en deilig salat til middagstallerkenen eller til lunsj. Fortsatt er det også norsk gulrot, løk, kålrot og potet i butikken. Hva er vel bedre enn en deilig potetmos til lammesteken? Gjerne i selskap med ovnsbakt gulrot, kålrot og løk. En guloransje deilig påskesuppe med gulrot er perfekt å ha på termos til skogsturen, eller som lunsj hjemme.

Oppskrift på potetmos finner du her, og hva med denne deilige gulrotsuppen?

Nøkkelord

Kontakter

Gerd ByermoenKommunikasjonssjef

Har ansvar for å tilrettelegge vår interne og eksterne kommunikasjon og er blant annet hovedkontakt for alle mediehenvendelser. Er opptatt av å formidle kunnskap om frukt og grønnsaker og ikke minst spre matglede.

952 83 171gerd.byermoen@frukt.no

Iselin Bogstrand SagenKommunikasjonsrådgiver/ernæringsfaglig rådgiver

Kommunikasjonsrådgiver med ernæringsfaglig kompetanse med ansvar for ekstern og intern kommunikasjon rundt temaer som omhandler kosthold og helse. Er opptatt av å formidle kunnskap om ernæring på en forståelig og inspirerende måte, og ikke minst spre matglede. Målet er 5 om dagen til hele befolkningen.

954 18 998iselin.sagen@frukt.no

Bilder

Kutt opp et fat med frukt og grønt og la det stå fremme. Da spiser vi mer.
Kutt opp et fat med frukt og grønt og la det stå fremme. Da spiser vi mer.
Last ned bilde
Lenge å vente på pannekakene? Skjær opp noen staver med fristende grønnsaker, så blir ventetiden kortere.
Lenge å vente på pannekakene? Skjær opp noen staver med fristende grønnsaker, så blir ventetiden kortere.
Last ned bilde
Det beste påskegodteriet!
Det beste påskegodteriet!
Last ned bilde

Lenker

Om Opplysningskontoret for frukt og grønt

Opplysningskontoret for frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt
Håndverksveien 31
1405 LANGHUS

23 24 94 00https://www.frukt.no/

Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.

Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.  

Følg saker fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Nytt norsk jordbær har fått navn16.6.2020 14:49:21 CESTPressemelding

Neste år kommer en ny norsk sort jordbær på markedet – en sort det har tatt 13 år å dyrke frem. – Det er en fryd å nyte norske jordbær om sommeren, og jeg er overbevist om at det er mange jordbærprodusenter og jordbærspisere som nå blir fornøyde med en ny jordbærsort. Det nye bæret har forbedret smak og dyrkingsegenskaper. Med tanke på så mye glede som et nytt bær kan gi, må vi rett og slett kalle det for Lykke, sa landbruksminister Olaug Bollestad, som var en del av juryen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom