Sluttrapport: Matbransje-avtale ga drahjelp for sunnere ingredienser

I 2016 signerte matbransjen og helsemyndighetene i Norge «Intensjonsavtalen om tilrettelegging for et sunnere kosthold». Avtalen varte fram til desember 2021 og involverte på tampen 97 aktører. Overordnet mål var å redusere inntaket av salt, tilsatt sukker og mettet fett i befolkningen og å øke sunnere ingredienser. Fafos evaluering viser at aktørene har definert befolkningshelse som et strategisk mål i en eller annen form, og at intensjonsavtalen gir drahjelp og retning i dette arbeidet.
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Torsdag 2. februar lanserer Fafo sluttrapporten etter å ha evaluert «Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold». Møt opp i Fafos auditorium eller følg lanseringen via Fafos youtube-kanal fra klokken 08:30.

På seminaret får du høre:

• Ole Henrik Krat Bjørkholt, statssekretær (Ap), Helse- og omsorgsdepartementet
  • Fafo-forskerne Anne Hatløy og Svein Erik Stave presenterer den nye rapporten
  • Kommentarer fog panelsamtale med:
    • Petter Haas Brubakk, adm.dir, NHO Mat og Drikke
    • Anne-Cecilie Kaltenborn, adm.dir, NHO Service og Handel
    • Inger Lise Blyverket, forbrukerdirektør, Forbrukerrådet
    • Liv Elin Torheim, nestleder, Nasjonalt råd for ernæring
    • Magnus Birkelund, bransjedirektør servicehandel, Virke

Se hele programmet og meld deg på her.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Direktesending fra 08:30 på Fafos youtubekanal, Fafo-tv

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com