Slik sikrer du hjemmet mot brann

I fjor rykket brannvesenet ut til mer enn 3500 boligbranner. Alle boligeiere er pålagt å ha brannvarslings- og slukkeutstyr hjemme og på hytta. – Hva slags brannslukkingsmetode du velger, kan påvirke skadeomfanget, sier Erik Hansen i brannvernspesialisten Schou.
VÆR FORBEREDT: Ulike brannslukkingsapparater egner seg til ulike branner. Valg av  brannslukkingsmetode kan påvirke skadeomfanget etter brannslukkingen. Skjermbilde fra video/ No Flame
VÆR FORBEREDT: Ulike brannslukkingsapparater egner seg til ulike branner. Valg av brannslukkingsmetode kan påvirke skadeomfanget etter brannslukkingen. Skjermbilde fra video/ No Flame

– Det aller viktigste med et slukkeapparat er at du behersker å bruke det og at det er raskt tilgjengelig hvis det oppstår brann, sier produktsjef Erik Hansen.

Slukker brann på ulike måter

Hansen forteller at det er flere typer brannslukkingsapparater som fungerer på hver sin måte, og at brannslangen fortsatt er effektiv.

– I gamledager hadde vi den tradisjonelle brannslangen, som en del eldre hus fortsatt har. Den er svært effektiv mot brann fordi den ikke går tom, men du kan forårsake massive og dyre vannskader, som kan bli svært kostbare, sier Erik Hansen.

– Et pulverapparat kveler en brann effektivt ved at pulveret binder varmeenergien fra brannen, mens et skumapparat demper temperaturen og kveler flammene ved å legge seg som en hinne. Skum egner seg spesielt mot væskebranner, sier Hansen.

Hansen anbefaler folk å ha et brannteppe på kjøkkenet.
– Heng brannteppet i nærheten av komfyren. Det er her aller flest boligbranner starter, sier han.

Flere velger skum

Byggevarekjeden Maxbo selger både brannslukkings- og varslingsutstyr. Egil Eide er ansvarlig for Maxbos brannsikringsprodukter, og forteller at byggevarekjeden har hatt en økning i salget av skumapparater de siste syv årene.

– Hvert tredje brannslukkingsapparat er nå et skumapparat. Dette er økende trend, som går på bekostning av pulverapparater, sier Egil Eide.

Han tror at årsaker til at skumapparatene blir mer populære, er at de forårsaker mindre skade enn et pulverapparat.

– Det er så og si ingen kostnader med å fjerne skum hvis et skumapparat har gått av, mens kostnaden med å fjerne pulver er betydelig. Det krever vaskeselskaper med spesialutstyr. Selv inne i stikkontakter og på innsiden av vegger og skap, vil pulveret legge seg, forteller Eide.

Dette er du pålagt

Ifølge brannvernforskriften skal alle boligeiere passe på at det er minst én røykvarsler i hver etasje. Røykvarsleren må dekke kjøkken, stue og utenfor soverom og tekniske rom. En brannalarm eller røykvarsler skal høres tydelig i soverom og oppholdsrom, selv når dørene er lukket

Du må ha en brannslange eller et pulver- skum- eller vannapparat, eller tilsvarende utstyr med godkjent slukkekapasitet (hvor stor brann utstyret kan slukke).

Som boligeier er du ansvarlig for å kontrollere og vedlikeholde brannvernutstyret slik at det fungerer som det skal.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Slik bruker du skumslukker

Egil Eide, kategorigruppesjef i Maxbo
934 95 599, egil.eide@lovenskiold.no

Erik Hansen, produktsjef i Schou