Maxbo nær femdoblet salget av strøprodukter

Temperaturene som har ført til is og glatte gater, har også ført til et økt behov for strøsand og salt. Hos Maxbo økte salget med flere hundre prosent i vinter, sammenlignet med fjoråret.
– Vi har tidvis vært helt utsolgt for sand og salt, men nå er varehusene fylt opp igjen, sier Fredrik Jacobsen, kategoridirektør i Maxbo. Foto: Marius Foss Haugen

Såkalte strøprodukter inkluderer både sand, salt, blandinger av sand og salt samt produkter med knust Leca og en kjemisk blanding som smelter is og snø. I vinter har salget av disse strøproduktene hos byggevarekjeden økt med flere hundre prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

– Et populære produkt som kom på markedet for noen få år siden er sandsalt. Saltet gjør at isen smelter litt, og får sanden litt ned i isen, og gir den bedre feste. Husk samtidig at visse underlag, som treverk, ikke har så godt av for mye salt, sier Jacobsen.

Det største salget av strøprodukter har Maxbo hatt på Østlandet, nær Oslo og Akerhus, hvor det har vært spesielt glatt i vinter

– En ting å tenke på allerede nå, for neste sesong, er å være forberedt og å ha strøproduktene i hus før glattisen kommer, for den kommer hvert eneste år, sier Jacobsen

– Et populære produkt som kom på markedet for noen få år siden er sandsalt. Saltet gjør at isen smelter litt, og får sanden litt ned i isen, og gir den bedre feste, sier Fredrik Jacobsen, kategoridirektør i Maxbo. Foto: Marius Foss Haugen