Opplysningskontoret for frukt og grønt

Slik lager du sunn is

Del

Det er mange gode grunner til å lage egen is. Lager du isen selv har du bedre kontroll på hva både du og barna dine spiser. Hjemmelaget is kan spises hver dag og det er en fin måte å spise mer frukt og bær på.

Kjempegode ispinner med yoghurt og jordbær.
Kjempegode ispinner med yoghurt og jordbær.

- Det er faktisk enklere enn man skulle tro, sier ernæringsrådgiver Iselin Bogstrand Sagen fra Opplysningskontoret for frukt og grønt.  

Server is hver solskinnsdag 

Lager du egen is kan du få inn godt med frukt og bær, og du kan lage den med langt mindre tilsatt sukker. I flere tilfeller vil det være nok med frukten og bærenes egen naturlige sødme. I tillegg unngår du unødvendige tilsetningsstoffer, forteller ernæringsrådgiveren og fortsetter; 

- En is en gang iblant fra kiosken eller butikken er selvsagt ingen fare. Men mange foreldre kjenner på samvittigheten over at det fort kan bli litt vel mye is når det er sommer og sol ute. Små barn har liten magesekk og blir fort mett, da er det viktig at det vi serverer er næringsrikt. Hjemmelaget is er ingen dårlig erstatning, heller tvert om, det kan være skikkelig godt.  

Oppskrifter på næringsrik is til både store og små 

For at det skal være gjennomførbart å lage egen is må det være enkelt, her er fem raske og gode oppskrifter. Bruk gjerne norske jordbær og etter hvert norske bringebær når de blir tilgjengelig i butikk.  

Bringebærsmoothie- is: Lages av smoothie og fryses på pinner. Enklere blir det ikke.  

Ekte jordbærpinner: Det eneste du trenger er jordbær og vaniljekesam.  

Bananis med jordbær: Kalles også nicecream! En fin måte å bruke opp godt modne bananer. 

Yoghurtis med bær på pinne: Bruk de bærene du vil. Norske jordbær og bringebær passer perfekt. 

Yoghurtis med jordbær: Yoghurt + jordbær = sommer

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Kjempegode ispinner med yoghurt og jordbær.
Kjempegode ispinner med yoghurt og jordbær.
Last ned bilde
Lag smoothie og frys ned. Da har du ispinner på 1-2-3.
Lag smoothie og frys ned. Da har du ispinner på 1-2-3.
Last ned bilde
Med bananer i fryseren har du alltid is. Tilsett f.eks. jordbær for ekstra god smak.
Med bananer i fryseren har du alltid is. Tilsett f.eks. jordbær for ekstra god smak.
Last ned bilde

Om Opplysningskontoret for frukt og grønt

Opplysningskontoret for frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt
Håndverksveien 31
1405 LANGHUS

23 24 94 00https://www.frukt.no/

Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.

Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.  

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom