Slik kan du beskytte deg mot Black Friday-svindel

Black Week og Black Friday er blitt et fenomen også i Norge. Salgskampanjene innebærer at mange mottar en rekke e-poster med rabattkoder og salgstilbud, og dette utnytter svindlerne.

–Svindlerne er gode til å tilpasse seg trender, sesonger og situasjoner som er annerledes. Slik utnytter de vår sårbarhet. Vi vet at det rundt Black Friday og inn mot jul når folk handler ekstra mye på nett, forekommer mye svindel knyttet til netthandel. Den beste måten å bekjempe nettsvindel på er å sette folk i stand til å forstå hva som er svindel og hvordan det kan forebygges, sier faglig leder i NorSIS, Karoline Hultman Tømte.

Slik prøver svindlerne å lure deg

• Du mottar falske hentemeldinger, gjerne betalingskrav, på e-post og SMS
    • Dette er en form for phishing og handler om at noen lurer fra deg opplysninger du ellers ikke ville gitt fra deg. Svindlerne utnytter gjerne aktører eller merkenavn du har tillit til, som for eksempel Posten eller PostNord.
    • Er du usikker på om e-posten er ekte? Ta kontakt med den organisasjonen eller forhandleren utsenderen av e-posten utgir seg for å være. Ikke benytt kontaktinformasjonen som er oppgitt i e-posten/brevet du har mottatt, men søk opp kontaktinformasjonen ved hjelp av andre kilder.
  • Falske nettbutikker
    • Du blir tilsendt falske varer eller varer sendes ikke i det hele tatt
    • Svindlerne forsøker å lure fra deg betalings- og personinformasjon

Dette kan du gjøre for å unngå å bli svindlet

• Sjekk nettadressen til butikken du skal handle fra
    • Har den merkenavn i nettadressen? Svindlere på nett er blitt dyktige til å kopiere kjente merkenavn.
    • Er det brukt produktnavn i nettadressen? Dette kan være et tegn på at nettstedet er falskt. Generelt er det merkevaren som benyttes i nettadressene til butikker, ikke ulike produktnavn.
    • Har nettadressen til butikken .no eller .com i nettadressen?
  • Sjekk omdømmet til nettbutikken du vil handle fra. Hva er andres erfaring med denne butikken?
  • Finnes det kontaktinfo til nettbutikken? Er det vanskelig å komme i kontakt med butikken, ved at de ikke oppgir kontaktinformasjon som adresser, telefonnumre eller epost, men man må fylle ut et kontaktskjema, kan det være et tegn på at butikken ikke er seriøs.
  • Bruk betalingsløsninger med kjøperbeskyttelse, som PayPal eller Klarna. Dette er særlig viktig om du er usikker på nettbutikken. Må du betale med kort, bruk kredittkort. Da er du bedre sikret hvis det skulle vise seg å være svindel
  • Har nettbutikken merke fra Trygg e-handel? Se etter logoen. https://www.tryggehandel.no/

Flere råd

Heldigvis er det mye en kan gjøre selv for å forebygge nettsvindel. Tenk deg om før du handler og vær litt kritisk.

Her er det flere råd:

Trenger du hjelp? Kontakt førstelinjetjenesten vår  slettmeg.

Karoline Tømte, faglig leder i NorSIS