Slik har korona endret våre spisevaner
Takeaway-tjenesten, som samarbeider med over 700 restauranter i Norge, tror at det blir varige endringer i spisevanene våre.
– Flere av restaurantene melder at lunsj er blitt det viktigste takeaway-måltidet under korona-krisen, mens sen kveldslevering og nattmat uteblir. Mandager er ukedagen med størst økning i takeaway, sier Odd Stian Gullhav, salgssjef i Just Eat i Norge.
Han forteller at det også har vært en økning i andelen som velger å få maten levert på døra framfor å hente den selv.
– Endringene viser at folk holder seg mer hjemme enn før, og at tiden for mange ikke strekker til. Dermed har måltidsmønstrene endret seg, sier Gullhav.
– I helgen ser vi at bestillingene er sentrert rundt klokken 18, noe som er tidligere enn før krisen inntraff. Vi tror dette kommer av at folk er mer hjemme. I tillegg er det slutt på å spise takeaway før de skal ut på byen, sier Gullhav.
Spår mer kontinentale vaner
Gullhav tror at vi kommer til å videreføre de mer kontinentale vanene når vi først har begynt å bruke takeeaway som en hverdagsløsning til lunsj eller middag.
– Vi vet at det skal mye til før matvanene endres, men det er nettopp det som har skjedd i denne perioden, sier Gullhav.
– Selv om mye går tilbake til normalen etter krisen, tror vi at flere vil gjøre som i USA og bestille mer takeaway i hverdagen også framover. Når folk blir påvirket at ytre hendelser som denne krisen, tror vi at dette bidrar til en varig endring i spisemønstrene våre, sier Gullhav.
Indisk øker mest
Just Eat ser at det er spesielt ett kjøkken som utmerker seg i denne perioden.
– Indisk ser ut til å ha blitt den store familiefavoritten under koronakrisen. Pizza og italiensk mat, som alltid har vært på topp i Norge, har en liten tilbakegang i popularitet. Dette er ikke noe som er nytt akkurat under korona, men en tendens vi har sett over lengre tid, sier Gullhav.
Nøkkelord
Bilder
Om Just Eat
Just Eat Norge er en del av verdens største takeaway-selskap utenfor Kina, Just Eat Takeaway.com. Selskapet er til stede i 24 land. I Norge samarbeider Just Eat med nærmere 1000 restauranter om bestilling og henting eller hjemkjøring av mat.
Følg pressemeldinger fra Just Eat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Just Eat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Just Eat
UEFA EURO 2020™: Pizza vinner fotballkampen2.7.2021 07:24:54 CEST | Pressemelding
Mens EM 2020-kampene går på norske TV-skjermer, dukker spørsmålet opp: Hva spiser og drikker man mens landslagene kjemper? En ny undersøkelse gir svaret.
Damene jubler for UEFA EURO 2020™29.6.2021 09:17:49 CEST | Pressemelding
I en ny undersøkelse sier 22 prosent av norske kvinner som ser på fotball-EM at det er viktig for fotballopplevelsen å ha muligheten til å juble høyt under kampen.
Just Eat mangedobler arbeidsstokken7.4.2021 11:22:01 CEST | Pressemelding
Just Eat har ansatt flere enn 120 sjåfører siden oktober i fjor, og tredobler nå salgsstyrken for å vokse i Norge.
UEFA i omfattende sponsoravtale med Just Eat Takeaway.com22.3.2021 12:31:59 CET | Pressemelding
UEFA har inngått en av de mest omfattende avtalene i forbundets historie. Just Eat Takeaway.com blir sponsor på både herresiden og kvinnesiden av Champions League, Europa League, EM i fotball og en rekke andre arrangementer.
Just Eat fikk kraftig økning på takeaway10.2.2021 07:33:25 CET | Pressemelding
Antall takeaway-bestillinger på Just Eat økte med over 30 prosent i fjor. Takeaway-selskapet Just Eat har nå over 125 000 kunder, og formidlet matbestilllinger for 250 millioner kroner i Norge i løpet av 2020.