Volkswagen

Slik gjør Volkswagen bilproduksjonen stadig mer bærekraftig

Del
Med klimanøytral transport av batteriene til ID.3 og ID.4 tar Volkswagen et nytt og konkret steg mot bærekraftig bilproduksjon.
  • Siste brikke av en klimanøytral transport av batteriene til ID.3 og ID.4 er på plass. Det sparer 11 000 tonn CO2 per år
  • Utslippene fra fabrikken i Zwickau er redusert med 60% siden 2017 – eller 100 000 tonn CO2 per år
  • Klimanøytral produksjon av bilene i ID.-familien også i Kina.
  • Investerer 35 milliarder euro i batterielektriske biler: 70 nye modeller innen 2030 

– Med denne grønne og effektive logistikkjeden, bidrar vi vesentlig til å redusere utslippene i Volkswagengruppen, og til å kunne levere ID.3 og ID.4 med klimanøytral balanse, sier Thomas Zernechel, leder av logistikk i Volkswagengruppen.

Miljøvennlig transport av batteriene er en nøkkelfaktor for å gjøre produksjon av elektriske biler klimanøytral. Dette er en del av rammeverket i bærekraftstrategien «goTOzero», felles for alle merkene i Volkswagengruppen. Siden 2017 er utslippene fra fabrikken i Zwickau redusert med 60% - eller mer enn 100 000 tonn CO2 per år.

– Dette prosjektet er en konkret manifestasjon av energiskifte og klimabeskyttelse, sier Wolfram Günther, minister for energi og klimabeskyttelse i den tyske delstaten Sachsen.

Automatisk lasting og lossing, og elektriske lastebiler

For å transportere battericellene så miljøvennlig som mulig til Zwickau, blir cellemodulene hentet med tog fra leverandørens fabrikk i Wroclaw, Polen.

Først sendes cellemodulene til Volkswagengruppens komponentfabrikk i Braunswick. Der blir lossingen gjort helautomatisk, og den siste biten fram til fabrikken kjøres battericellene på elektriske lastebiler, siden togskinnene ikke går helt fram til produksjonslokalene. Her monteres cellene som batterisystemer. Deretter lastes de ferdige batteriene – igjen helautomatisk – på nytt på tog, for å transporteres til Zwickau.

Volkswagengruppen har utviklet spesielle containere for transporten, både av cellemodulene, og de ferdige batteriene. De er konstruert for å utnytte vekt- og volumgrensene for togene best mulig. For tiden kjøres det fem tog per uke mellom Brunswick og Zwickau – et antall som vil øke i nær framtid. 

ID.3 og ID.4: Konstruert for klimanøytral produksjon og livsløp

Da Volkswagen startet produksjonen av ID.3 og ID.4 i Zwickau, var det de første bilene fra Volkswagen som fra grunnen av er utviklet for å være karbonnøytrale gjennom hele produksjonen og livsløpet.

All elektrisk kraft til fabrikken i Zwickau kommer fra fornybare kilder. I tillegg har fabrikken et avansert kraftvarmeverk med varmegjenvinning. Bygninger og produksjonsutstyr optimeres for energieffektivitet, noe som reduserer både det elektriske effektbehovet og behovet for oppvarming.

Også de energikrevende høyvoltsbatteriene til bilene i ID.-familien produseres med 100% fornybar energi. I batteriproduksjonen er det likevel klimagassutslipp som ikke er mulig å unngå. Derfor støtter Volkswagen mellom annet det anerkjente «Katingan Mataya Forest Protection»-klimaprosjektet på den indonesiske øya Borneo.

I bruk er ID.3 og ID.4 helt utslippsfrie – så sant de lades med elektrisitet fra fornybare kilder. Derfor tilbyr Volkswagens datterselskap Elli miljøvennlige ladeløsninger, basert på Volkswagen Naturstrom. Her kommer 100% av energien fra fornybare kilder. Dette gjør det vesentlig enklere for kunder også på det europeiske kontinentet å lade bilen karbonnøytralt hjemme.

Klimanøytral produksjon i Kina

Også i produksjonen av ID.4 i Kina setter Volkswagen en ny standard for bærekraftig bilproduksjon. Den nye fabrikken i Anting har 28 energisparetiltak, inkludert krafttilførsel fra solcellepanel, forbedrede varmevekslersystemer, intelligent lysstyring, avfallshåndtering og gjenbruk av regnvann.

I Foshan-fabrikken vil alle MEB-biler bli produsert med fornybar energi, noe som gjør produksjonsprosessen CO2-nøytral. 200 000 kvadratmeter solcellepanel leverer en effekt på 8,2 MW, med en årlig produksjon på 9 000 MWh fornybar elektrisk energi. Dette sparer 7 900 tonn CO2 per år.

Volkswagen var den første bilprodusenten som forpliktet seg til målene i Paris-avtalen om å bli klimanøytral produksjon innen 2050. Innen 2030 skal Volkswagengruppen lansere rundt 70 helelektriske biler. Etter de aktuelle planene vil produksjonen være på rundt 26 millioner elektriske biler per år i 2030. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Lenker

Om Volkswagen

Volkswagen
Volkswagen
Frysjaveien 31b
0609 Oslo

240 33 300http://www.vw.no

Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for tiende året på rad i 2019. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.

Besøk oss gjerne på:

https://www.volkswagen.no/no.html

https://moller.no/no/nyhetsrom

https://www.volkswagen-newsroom.com/en

https://www.volkswagenag.com/

Følg pressemeldinger fra Volkswagen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Volkswagen

Ren elbilportefølje skal ta Volkswagen til topps igjen2.1.2024 14:16:58 CET | Pressemelding

Etter mange år på topp, har Volkswagen mistet plassen som Norges mest kjøpte personbilmerke. Nå tar merket fatt på 2024 med nye priser, utelukkende elbiler i porteføljen og ambisjoner om å ta tilbake førsteplassen. – Vi har Norges beste, elektriske modellportefølje, folkelige priser og et svært kompetent forhandlernett nærme kunder over hele landet. Vi har alle forutsetninger for å ta tilbake førsteplassen, sier Ulf Tore Hekneby.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye