Slik frakter du avfallet sikkert til gjenvinningsanlegget i Kristi Himmelfartshelgen

Ved en bråstopp eller kollisjon får lasten enorm kraft forover. Den kommer med en kraft tilsvarende mange ganger sin egen vekt. Noen lastestropper på tvers vil ikke klare å holde igjen lasten.
- Det er viktig å tenke at lasten ikke skal forskyve seg i noen retning. Har du bare tatt stropper rundt lasten i sideretningen, hjelper ikke de om lasten blir trykket forover, sier Sødal. - Selv i en bråstopp i lav fart kan lasten slå i stykker frontlemmen på hengeren eller fyke av takstativet på bilen, advarer han.
Skaff deg riktige lastestropper
Det enkleste er å kjøpe lastestropper med en jekk som strammer stroppen. Disse finnes i flere størrelser, og er merket med bruddstyrke.
- Se på lappen på stroppen eller forpakningen. Stropper som tåler to tonn er nokså vanlige, sier NAF-rådgiveren, - Har du stropper fra før, sjekk at de ikke er utslitt eller skadet. En ødelagt stropp skal kastes, fortsetter han.
Slik fester du lasten
- Den enkleste måten å sikre lasten er som kalles overfallssurring. Stroppen går fra den ene siden av tilhengeren, over lasten og ned på den andre.
- Skal lasten sikres mot å skli framover ved bråbrems, kan man bruke grimesurring. Stroppen blir som en grime på en hest, og festes i gulvet på hengeren, opp på lasten med maksimalt 45 graders vinkel, rundt forsiden og ned på den andre siden i gulvet. Grimesurring forutsetter at stroppen får feste i lasten på forsiden og ikke sklir ned. En transportpalle på høykant foran lasten gir skikkelig feste for stroppen.
- Lastestroppene kan også festes som en loop rundt lasten, for eksempel en stabel med planker. Styrken på surringen svekkes om loopen også skal bunte sammen lasten, og strammingen blir gjerne hardest på den ene siden av lasten med mindre man bruker en jekk på hver side.
- Direkte surring betyr at man fester stropper i lasten og ned i tilhengeren. Vinkelen på surringen må være mellom 30 og 60 grader. Med for eksempel fire festepunkter er lasten sikret mot å både skli og velte.
Hageavfallet må også sikres
Kvist og kvast fra hagen veier ikke så mye, men det er likefullt last som skal sikres. Du skal ikke kjøre verken fort eller langt før greiner og kvister flyr av gårde og kanskje treffer fotgjengere eller andre biler.
- Pass på at lasten ikke stikker ut, spesielt i sideretning. Last det tyngste avfallet i bunnen av hengeren.
- Bruk jekkestropper til å surre lasten. Får du tak i festekrokene på hengergulvet klemmes lasten sammen oppi hengeren bedre enn om du fester stroppene på utsiden av hengeren. Gjør gjerne klar stroppene før du fyller hengeren.
- Småkvist kan fort forsvinne av lasten selv om du har festet med stropper. Du kan bruke en presenning til å pakke inn lasten. Husk at presenningen også må festes skikkelig. Den kan eventuelt legges oppå avfallet før stroppene surrer sammen alt.
- Hvis du skal frakte hageavfall og leier henger, sørg for å leie en henger med høye vegger. Da er det lettere å holde lasten på plass.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Statsbudsjettet 2026: – Mer bompenger, større veiforfall15.10.2025 11:31:18 CEST | Pressemelding
Hverken fylkesveiene, rassikring, byene eller nye store nye veiprosjekter blir prioritert i statsbudsjettet for 2026. – Her er det ingen store ambisjoner hverken for å fjerne forfallet på veinettet eller sette i gang store prosjekter. Samtidig skal det igjen settes ny bompengerekord de neste årene, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
Elbilmoms: – Avgiftsjokk for bilistene15.10.2025 10:10:38 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag om å øke momsen på elbiler vil bety avgiftssjokk for bilkjøperne. – De bilene som det selges mest av, kan over natta bli 50 000 kroner dyrere, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. I tillegg vil det bli dyrere med bensin- og dieselbiler.
Trenger 62 milliarder til rassikring av fylkesveiene – fikk én milliard i fjor13.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Mer enn fem hundre steder langs fylkesveiene har betydelig rasfare. I fylker som Vestland, Møre og Romsdal og Troms vil rassikring koste milliarder av kroner. – Det er et utømmelig behov for penger til rassikring og vedlikehold av fylkesveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: Kollektivkrisen kan bli en ond spiral10.10.2025 09:10:17 CEST | Pressemelding
Det kan bli dyrere billetter og kutt i kollektivtilbudet i mange fylker. – Det kan bety at flere må bytte fra kollektivtransport til bil, advarer NAF.
NAF om MC-ulykkene: – Verste sesong på flere år9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
En av fire som omkommer eller blir hardt skadd på norske veier kjører motorsykkel. – Motorsyklister må ta større ansvar for egen sikkerhet, sier leder for NAF MC, Jan Harry Svendsen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom