Slik frakter du avfallet sikkert til gjenvinningsanlegget i Kristi Himmelfartshelgen

Ved en bråstopp eller kollisjon får lasten enorm kraft forover. Den kommer med en kraft tilsvarende mange ganger sin egen vekt. Noen lastestropper på tvers vil ikke klare å holde igjen lasten.
- Det er viktig å tenke at lasten ikke skal forskyve seg i noen retning. Har du bare tatt stropper rundt lasten i sideretningen, hjelper ikke de om lasten blir trykket forover, sier Sødal. - Selv i en bråstopp i lav fart kan lasten slå i stykker frontlemmen på hengeren eller fyke av takstativet på bilen, advarer han.
Skaff deg riktige lastestropper
Det enkleste er å kjøpe lastestropper med en jekk som strammer stroppen. Disse finnes i flere størrelser, og er merket med bruddstyrke.
- Se på lappen på stroppen eller forpakningen. Stropper som tåler to tonn er nokså vanlige, sier NAF-rådgiveren, - Har du stropper fra før, sjekk at de ikke er utslitt eller skadet. En ødelagt stropp skal kastes, fortsetter han.
Slik fester du lasten
- Den enkleste måten å sikre lasten er som kalles overfallssurring. Stroppen går fra den ene siden av tilhengeren, over lasten og ned på den andre.
- Skal lasten sikres mot å skli framover ved bråbrems, kan man bruke grimesurring. Stroppen blir som en grime på en hest, og festes i gulvet på hengeren, opp på lasten med maksimalt 45 graders vinkel, rundt forsiden og ned på den andre siden i gulvet. Grimesurring forutsetter at stroppen får feste i lasten på forsiden og ikke sklir ned. En transportpalle på høykant foran lasten gir skikkelig feste for stroppen.
- Lastestroppene kan også festes som en loop rundt lasten, for eksempel en stabel med planker. Styrken på surringen svekkes om loopen også skal bunte sammen lasten, og strammingen blir gjerne hardest på den ene siden av lasten med mindre man bruker en jekk på hver side.
- Direkte surring betyr at man fester stropper i lasten og ned i tilhengeren. Vinkelen på surringen må være mellom 30 og 60 grader. Med for eksempel fire festepunkter er lasten sikret mot å både skli og velte.
Hageavfallet må også sikres
Kvist og kvast fra hagen veier ikke så mye, men det er likefullt last som skal sikres. Du skal ikke kjøre verken fort eller langt før greiner og kvister flyr av gårde og kanskje treffer fotgjengere eller andre biler.
- Pass på at lasten ikke stikker ut, spesielt i sideretning. Last det tyngste avfallet i bunnen av hengeren.
- Bruk jekkestropper til å surre lasten. Får du tak i festekrokene på hengergulvet klemmes lasten sammen oppi hengeren bedre enn om du fester stroppene på utsiden av hengeren. Gjør gjerne klar stroppene før du fyller hengeren.
- Småkvist kan fort forsvinne av lasten selv om du har festet med stropper. Du kan bruke en presenning til å pakke inn lasten. Husk at presenningen også må festes skikkelig. Den kan eventuelt legges oppå avfallet før stroppene surrer sammen alt.
- Hvis du skal frakte hageavfall og leier henger, sørg for å leie en henger med høye vegger. Da er det lettere å holde lasten på plass.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 64 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: - Dette irriterer mest i trafikken8.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Manglende bruk av blinklys, farlige forbikjøringer og bruk av mobiltelefon under kjøring, er topp tre irritasjonsmomenter i trafikken. - Over halvparten irriterer seg over dårlig blinklysbruk, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Nasjonalt månedskort blir et bymånedskort4.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Et nasjonalt månedskort som kan brukes på all kollektivtransport i landet, skal utredes. - Et slikt månedskort blir fort et bymånedskort, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Krever rask avklaring om månedspris på bombrikke2.12.2025 09:45:41 CET | Pressemelding
Norges største tilbyder av bombrikker, AutoSync, vil doble månedsprisen for sine kunder. – Vi forventer raske avklaringer på hva kundene faktisk må betale for, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: - Ja til mer bruk av 30-sone1.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Nå kan det bli flere soner med 30 km/t fartsgrense i byene. - NAF ønsker dette velkomment, ikke minst fordi det vil føre til tryggere skolevei for veldig mange.
NAF: - Ikke undervurder underkjølt regn28.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Vi er inne i den tiden av året der været varierer fra vått og mildt til kaldt vintervær. - Vekslende vær øker faren for glatte veier. Så det gjelder å følge godt med, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
