Slik får du en god elbilferie i Europa

Det er fullt mulig å ha en god elbilferie i Europa, men det krever litt planlegging. - Hovedregelen er at elbilferie går greit i nordvest-Europa, men forbered ladingen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrågiver i NAF.
Det er særlig to apper du bør ha på mobilen, nemlig Plugsurfing og Shell Recharge. Disse kan du bruke på tvers av ulike ladeoperatører i hele Europa. (Foto: NAF)

I Norge er vi godt vant med mange hurtigladere, særlig langs hovedveien. Skal du utenfor landets grenser kan det være lenger mellom lademulighetene.

- Allerede i Sverige merker du forskjell. Og jo lenger sør og østover i Europa du kommer, dess mer utfordrende blir det å få hurtigladet elbilen, mener Sødal.

Derfor er det lurt å sjekke ladetilbudet i de landene du har tenkt å kjøre i. Sjekk hvilke ladeoperatører som tilbyr ladepunkter langs din ferierute. Last ned de relevante ladeoperatørenes app og legg inn ditt betalingskort i appene.

- Det er også særlig to apper du bør ha på mobilen, nemlig Plugsurfing og Shell Recharge. Disse kan du bruke på tvers av ulike ladeoperatører i hele Europa, forklarer Sødal.

Plugsurfing-appen gir deg tilgang til over 200.000 ladepunkter i Europa utenfor Norden, mens Shell Recharge-appen virker ved mer enn 275.000 ladepunkter rundt om på kontintentet.

Høyere hastighet gir kortere rekkevidde

Det er ikke noe fasitsvar på hvor lang rekkevidde elbilen din trenger for å dra på Europa-tur. Det er derimot greit å være klar over at jo høyere hastighet du kjører i jo mer øker forbruket og rekkevidden reduseres.

Norge har betydelig lavere hastigheter sammenlignet med mange av landene i Europa.

- Legg gjerne ruta langs omveier og ikke bare kjør transportetapper på motorveien. Det er ofte mer å oppleve langs småveiene, minner Sødal om.

Planlegg, men ikke for mye

Det er lurt å ha en idé om hvor du skal lade før du legger ut på ferieturen, men du trenger ikke å ha planlagt ladingen for hele turen før du drar. En god app å bruke for planlegging er A Better Route Planner (ABRP).

- Det er viktig å ha rom for litt spontanitet når du er på bilferie. Noe av sjarmen med å reise med bil, er at du kan ta ting litt på sparket, mener Nils Sødal. - Planlegg den første strekningen og ta det litt derfra, men det er lurt å tenke gjennom hvor du skal lade neste gang underveis, avsluttern han.

5 tips til elbilferien i utlandet

• Oppdater deg på lading i landet/landene du skal reise til. Last ned Plugsurfing eller en lignende app som går på kryss og tvers av landegrenser.
  • Lad når du stopper, ikke stopp for å lade. Da slipper du å føle på rekkeviddeangst som ødelegger ferieturen.
  • Ta med ladekabel med mode 3 på turen. Det er felles ladestandard for normallading i hele Europa.
  • Overnatt på steder som tilbyr lading. Det er deilig å starte dagen med fullt batteri.
  • Ro ned, ta pauser og nyt kjøreturen. Husk – du er på ferie.