Slik blir lørdagens regnbuetog og solidaritetsmarkering

Lørdag 10 september kl 13:00 vil det gå et regnbuetog gjennom Oslos gater som ender opp i en solidaritetsmarkering på Kontraskjæret. Nå er ruten og artistene klare!
Fra Pride Paraden i 2018. Foto: Hedda Marie Westlin / Oslo Pride

Regnbuetoget

Terroren natt til 25. juni der to ble drept og flere skadet førte til at Oslo Pride sin parade ble avlyst.

I etterkant av avlysningen har Oslo Pride vært i dialog med publikum, festivalens frivillige og de skeive organisasjonene. Svært mange har etterlyst en anledning til å finne sammen og ta tilbake synligheten og friheten, og Oslo Pride har derfor invitert til regnbuetog med påfølgende solidaritetsmarkering 10. september.

– Oslo skal være en mangfoldig by der alle kan være nøyaktig den de er. Regnbuetoget til helgen blir et tydelig signal om dette, og vi gleder oss stort til å sette farge på byen igjen forteller fagleder for paradegruppen i Oslo Pride, Andreas Hammer Holmefjord.

Ruten

Oppmøte for deltagelse i Regnbuetoget blir i Kongens gate, fra sjøsiden. Ruten går forbi Domkirken, nedover Grensen, deretter nedover de nye regnbuefargene i Rosenkrantz' gate før toget ender opp på Kontraskjæret. Ruten er trinnløs.

Hvis du vil se dette innholdet fra cdn.sanity.io, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Regnbuetoget blir ikke en parade slik vi kjenner den, men et folketog der alle som ønsker kan delta. Det blir ikke satt av egne seksjoner for ulike organisasjoner, og en behøver ikke melde seg på i forkant.

Disse opptrer på solidaritetsmarkeringen:

På Kontraskjæret bygges det en scene, hvor det både vil bli taler og kulturelle innslag. Følgende artister vil bidra:

DJ Fride Moksnes x Austinat

Til å ta i mot paraden og avslutte markeringen på Kontraskjæret kommer dj Austinat og dj Fride Moksnes. De co-produserer begge hver sine lesbiske klubbkonsepter, Fride med Moxy i Stockholm, Austinat med DRAMAqueen i Oslo. Lørdag 25. juni spilte de for det skeive miljøet på Elsker, med flaggene høyt hevet og tårefylte klemmer. Sammen gir de publikum en sjangermiks av rnb, pop, disco og guilty-not-guilty pleasures.

Henrik Wilhelm Wilhelmsen

Henriks låt "Signaler" ble kåret til årets Oslo Pride låt 2022, og skulle blitt fremført på hovedscenen i Pride Park på paradedagen 25. juni. Nå får vi endelig oppleve "Signaler" og Henrik Wilhelm Wilhelmsen live!

Hanna Asefaw

Hanna Asefaw er aktivist, samfunnsgeograf og skrive-/scenekunstner som særlig arbeider med formidling av historier om identitet, frigjøring og minnene som sitter fast i oss. Med interseksjonelle og tverrkunstneriske perspektiv som sitt naturlige utgangspunkt, skildrer hun sammenhengen mellom det det nære og det svære.

Cham Léon

Stjerneskuddet Cham Léon har skapt et kjønnsnøytralt pop-univers hvor musikken henter inspirasjon fra et bredt spekter med sjangre - elektronika, jazz, filmmusikk, R&B og klassisk.

Big Daddy Karsten & Ferdinand

Big Daddy Karsten er den første åpent homofile rapperen i Norge. «BDK» er like allsidig som de kommer, og henter inspirasjon fra artister som Busta Rhymes, Kevin Gates, Devlin, Jaykae, Drake, Flume, Sam Smith med fler. Han lar både sin maskuline og feminine side skinne i musikken sin, og er ikke redd for å la verden få vite nøyaktig hvem han er.

Artisten, låtskriveren og danseren Ferdinand har de siste årene vokst frem som et friskt og viktig pust i norsk popmusikk. Som representant for fordomsfrihet, åpenhet og anti-jantelov stikker Ferdinand seg ut som en ledestjerne blant en oppadstormende, ung og sulten generasjon.

DragCore

DragCore er en Oslobasert draggruppe, opprettet i 2020 som et initiativ for etablerende dragartister å utvikle sitt virke. Gruppen består av ti medlemmer, alle med variert erfaring og enda mer variert kunstnerisk uttrykk, samt nye gjesteartister fra dragmiljøet rundt i Norge til show som settes opp.

DragCores motto er “All drag is valid”, det vil si at gruppen satser på et variert ensemble bestående av drag queens, drag kings, drag things og andre typer dragartister. Dette fører til at gruppen får vist frem flere draguttrykk og legger til rette for et sterkt mangfold av artister og kunstutøvere.

Lørdag 10 september opptrer følgende artister fra DragCore: Ryona Crystal, Tanja Mckenzie, Chemolina og Caroline Reaper

Fay Wildhagen

Med sitt særegne musikalske landskap har artist, låtskriver, produsent og gitarvirtuos Fay Wildhagen funnet sin vei til mangt et musikkhjerte.

Hun debuterte med kritikerroste og prisvinnende «Snow» i 2015, som ble fulgt opp med albumet «Borders» i 2018. I starten av 2020 slapp hun så en rekke akustiske versjoner i «Leave Me To The Moon». I løpet av sin karriere har Fay turnert land og strand, og spilt på en rekke nøkkelestivaler i Norge og Europa. Hun har også komponert filmmusikk til blant annet «Aksel», dokumentaren om Aksel Lund Svindal.

Fay har i lang tid vært åpen om sin legning, og er i dag et forbilde for mange unge skeive. Fokuspunktet hennes er å skape et trygt rom hvor alle kan være seg selv, og det manifesterer seg i låta «Different» som kom i 2019.

Matilde

26 år gamle Matilda Gressberg fra Norge droppet ut av skolen for å fokusere på musikk som 16-åring. Hun har suksess som artist og låtskriver, samt produsent, og har vært signert til Sony Music siden 2013. Hun ga ut albumene «A Heart» (2013) og «Serendipity» (2015), «Odyssey EP» (2018) og den for det meste egenproduserte «Retrospect» (2020). I tillegg har Matilda millioner av visninger på videoene for blant annet «Naked», «You» og «Apologize» som har høstet hennes internasjonal oppmerksomhet, og gitt Matilda en fanbase i USA, Storbritannia, Sør-Amerika samt de nordiske landene. Som låtskriver har Matilda skrevet for Dagny, Sval, Faustix, Coucheron og HAYES for å nevne noen. Høsten 2022 debuterte hun på norsk med låten FRI.

Nils Bech & OMVR

Som både artist og scenekunstner finner vi Nils Bech i krysningsfeltet mellom musikk og performance-kunst. Bech har tidligere opptrådt med performance-konserter på den internasjonale samtidskunst-scenen, samt musikkfestivaler som Øyafestivalen og Roskilde. Bech hadde sitt største gjennombrudd med “O Helga Natt” som var med i NRKs suksess-serie SKAM.

Med røtter i R&B og soul har OMVR gjennom årene vist seg å være en av Norges store stemmer. Universal har beskrevet ham som en "låtskriver i rivende utvikling” og han får stadig strålende tilbakemeldinger for opptredener på festivaler som Slottsfjell, Stavern, Skral, Øya, VG-lista og Oslo Pride. OMVR er ikke bare en vokalist, han jobber med å bygge seg en tydelig identitet som låtskriver. Han jobber for tiden med ny musikk både på engelsk og norsk, med planlagt lansering vinteren 2022.

I tillegg vil det bli taler underveis. Disse annonseres på et senere tidspunkt.

___

Praktisk informasjon:

Regnbuetog:

• Oppmøtested: Bunnen av Kongens gate, dvs sjøsiden. Det er sperringer øverst i gaten.
  • Oppmøtetid: fra klokken 11:00
  • Avmarsj klokken 13:00
  • Rute: Fra Kongens gate, via Rosenkrantz gate, Rådhusplassen, Kontraskjæret.
  • Ruten er trinnløs. Se vedlagt kart

Solidaritetsmarkering på Kontraskjæret:

• DJ på scenen fra kl 14:00
  • Solidaritetsmarkering kl. 15:00 - 18:45
  • Gratis adgang

Det er nulltoleranse for homofobi, transfobi, funkofobi, rasisme og andre hatfulle ytringer/handlinger i både regnbuetoget og solidaritetsmarkeringen.

Fra Pride Paraden i 2018. Foto: Hedda Marie Westlin / Oslo Pride
Rute for regnbuetoget 10. september. Design Trine Thingstad / Oslo Pride
Fagleder for paradegruppen i Oslo Pride, Andreas Hammer Holmefjord. Foto: Jenny Skavdal / Oslo Pride