Slik blir 17. mai på TV 2

Kom i feststemning på nasjonaldagen med TV 2s «God 17. mai Norge». Spennende gjester, musikk, den beste 17. mai-maten og innslag fra folkefesten – både i hovedstaden og rundt om i landet – er noen av ingrediensene.
17. MAI-KLARE: Wenche Andersen (f.v.), Peter Moi Bubresko og Vår Staude. Foto: Anton Soggiu/Mastiff/TV 2

Onsdag er landet igjen klar for fest i rødt, hvitt og blått! Og TV 2 er også i år klare for å sette stemningen og være med på å gi seerne en god start på dagen i «God 17. mai Norge» på TV 2 Direkte og TV 2 Play fra kl. 08.00.

Da er programlederne Peter Moi Bubresko og Vår Staude ikledd finstasen og på plass i studio på Aker brygge, sammen med Wenche Andersen og Christer Rødseth, som byr på tips, råd og oppskrifter til 17. mai-maten.

– I år har vi en fem timer lang sending, fra klokken 08.00 til 13.00, og det gir masse muligheter til å fylle sendingen med mye gøy, dyktige artister, spennende gjester og ikke minst får vi kommet oss rundt omkring i hele landet og formidlet stemningen, forteller Vår Staude.

Dette er noe av det Vår og Peter kan by seerne på i «God 17. mai Norge»:

Den ferske Gullruten-vinneren Aleksander Sæterstøl og Aslak Maurstad ble gode kompiser på «Farmen kjendis»-gården. 17. mai møtes de i tv-studio for å snakke om blant annet vennskapet og elsk-hat-forhold til nasjonaldagen.

Mat har vi vært inne på, og på en dag som denne, fylt med is, pølse, koldtbord og pavlova, kan det være vanskelig å si «nei, takk - jeg har et prosjekt gående med Else Kåss Furuseth». Else, som har laget egen serie for å få kontroll på kroppsvekta, kommer til «God 17. mai Norge» – sammen med Bahador og Pernille fra samme serie, og de har en overraskelse å dele.

Else skal også være med i kjøkkenet hos Wenche og Christer– som byr på en bugnende buffet!

Musikk blir det selvsagt: Helene Bøksle og Sølvguttene fremfører en nydelig versjon av «Ja, vi elsker», Thomas Tvedt fra «The Voice» fremfører sin vakre versjon av «Jeg har aldri sett elg» – og så blir det jo ikke 17. mai i hovedstaden uten Hans Majestet Kongens garde! Med 3. gardekompani blir det drilltropp, trommer og marsj til «Norge i rødt, hvitt og blått».

Og mens vi i Norge roper «hurra», vaier med flagget og synger nasjonalsangen, er det mange steder man ikke kan dét – ikke en gang på vårt eget kontinent. Forsvarssjef Eirik Kristoffersen kommer for å snakke om sine inntrykk fra besøket i Ukraina tidligere i år, og fra sin tid som soldat i Libanon på 1990-tallet, hvor libaneserne fortsatt markerer 17. mai.

I sendingen får du rapporter fra 17. mai-feiringen flere steder, både i Norge og utenlands. Vi skal direkte til Arne Hjeltnes som befinner seg på Finse. Prosesjonen i Bergen skal med, det skal også feiringen i Stavanger, Bodø, Skrova og London.

Selvsagt skal vi også til det som for mange er et høydepunkt på 17. mai: Kongefamilien skal ut på slottsbalkongen og hilse til folkehavet på Slottsplassen. I «God 17. mai Norge» møter vi Tove Taalesen, som forteller hva skjer bak kulissene og røper noen hemmeligheter. TV 2s kongehusekspert Ole-Jørgen Schulsrud-Hansen er også med.

Og hvordan blir 17. mai-været? Isabella Martinsen gir oss oppdateringene på dét.

Dette og mer til får du i «God 17. mai Norge» på TV 2 Direkte og TV 2 Play fra kl. 08.00. Sendingen går også i opptak på TV 2 Direkte fra kl. 13.00, og du kan selvsagt se den på TV 2 Play når det måtte passe for deg.

Håvard SolemKommunikasjonsansvarlig

Farmen, Farmen kjendis, The Voice, Hemmelige duetter, Per & Baharehs Grand Hotel, Gullruten, God morgen Norge

Tel:+47 934 35 922havard.solem@tv2.no

PROGRAMLEDERE: Vår Staude og Peter Moi Bubresko. Foto: Anton Soggiu/Mastiff/TV 2