Sletta bru i Eidsvoll må skiftes ut

Statens vegvesen jobber kontinuerlig for å finne løsninger for fagverksbruene i tre som etaten har vedlikeholdsansvar for, som fortsatt er stengt eller har redusert belastning etter at Tretten bru kollapset.
Kan ikke gjenåpnes med redusert belastning
– Vi har vært åpne om det har vært krevende å finne løsninger for Sletta bru. Det har vært håp om at brua kunne forsterkes og gjenåpnes med noe redusert bæreevne, sier seksjonssjef Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen.
Det har vært en grundig og omfattende prosess for å finne mulige forsterkningsløsninger for Sletta bru.
Legger vekt på næringstransportens behov
– Parallelt med at vi har jobbet med mulige forsterkningsløsninger har det blitt avklart at næringstransportens behov gjør at den må tåle den lasten som overgangsbrua opprinnelig var dimensjonert for. Det er derfor ikke lengre noe alternativ å gjenåpne brua med lavere bruksklasse, sier Eiterjord.
Bruklassen til Sletta bru har vært BK 10/60. Det innebærer at brua tåler 10 tonn aksellast og en totalvekt på inntil 60 tonn.
Eiterjord understreker at etter dialog med kommunen og nærmiljøet er det ikke aktuelt å erstatte brua med omlegging av lokalveg og annen hovedvegkryssing.
Mål om å starte bygging av ny bru etter sommerferien
– Vi har nå konkludert med at det dessverre ikke er mulig å forsterke brua slik at den kan beholde nåværende bruksklasse. Det startes nå umiddelbart med prosjektering av en helt ny bru. Når brua er ferdig prosjektert skal den til godkjenning i Vegdirektoratet. Når prosjekteringen er godkjent kan oppdraget med å bygge ny bru lyses ut på anbud, sier Eiterjord.
Målet er å komme i gang med bygging etter sommerferien.
Beklager ulempene
– Vi beklager ulempene dette medfører for de som bruker brua, men kan forsikre om at prosessen for å få på plass ny bru har topp prioritet, understreker Eiterjord.
Statens vegvesen jobber videre med løsninger for de øvrige bruene som etaten har vedlikeholdsansvar for som fortsatt er stengt eller som har midlertidig nedsatt lastkvalifisering, og vil informere så snart det er konkludert for den enkelte bru.
Tidligere informasjon:
Nøkkelord
Kontakter
Gunnar EiterjordSeksjonssjefStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:91877089gunnar.eiterjord@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Svært kraftige vindkast kan gi trafikale utfordringer i Vest-Finnmark8.4.2025 13:05:00 CEST | Pressemelding
Været ventes å treffe området fra tirsdag ettermiddag.
Arbeida i Fodnestunnelen tek pause til over påske8.4.2025 10:12:05 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen sitt prosjekt med å skifta platekvelv i Fodnestunnelen tek pause til over påske. Slik påverkar det trafikantane.
Nå må alle entreprenører gjøre som i Ring 18.4.2025 06:48:14 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skjerper kravene til utslippsfrie anleggsplasser. Nå skal i utgangspunktet all massetransport skje uten CO2-utslipp.
Sundli bru på E6 får nytt rekkverk7.4.2025 09:44:42 CEST | Pressemelding
Snart starter arbeidet med å bygge nytt rekkverk på Sundli bru på E6 i Bardu kommune. Denne uka blir trafikken påvirket av rigging.
E14 Stjørdal-Hegramo: Lyser ut oppdrag for å bygge 6 kilometer gang- og sykkelvei4.4.2025 12:32:37 CEST | Pressemelding
Nå er oppdraget med å legge til rette for gående og syklende lyst ut på anbud. Prosjektet gir bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet for alle trafikanter.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom