Statens vegvesen

Sletta bru i Eidsvoll må skiftes ut

Del
Det er nå klart at overgangsbrua Sletta over E6 i Eidsvoll kommune, rett ved Eidsvolltunnelen, ikke kan forsterkes og må skiftes ut med en ny bru.
Sletta bru ble bygd i 2011. Foto: Statens vegvesen.
Sletta bru ble bygd i 2011. Foto: Statens vegvesen.

Statens vegvesen jobber kontinuerlig for å finne løsninger for fagverksbruene i tre som etaten har vedlikeholdsansvar for, som fortsatt er stengt eller har redusert belastning etter at Tretten bru kollapset.

Kan ikke gjenåpnes med redusert belastning

– Vi har vært åpne om det har vært krevende å finne løsninger for Sletta bru. Det har vært håp om at brua kunne forsterkes og gjenåpnes med noe redusert bæreevne, sier seksjonssjef Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen.

Det har vært en grundig og omfattende prosess for å finne mulige forsterkningsløsninger for Sletta bru.

Legger vekt på næringstransportens behov

– Parallelt med at vi har jobbet med mulige forsterkningsløsninger har det blitt avklart at næringstransportens behov gjør at den må tåle den lasten som overgangsbrua opprinnelig var dimensjonert for. Det er derfor ikke lengre noe alternativ å gjenåpne brua med lavere bruksklasse, sier Eiterjord.

Bruklassen til Sletta bru har vært BK 10/60. Det innebærer at brua tåler 10 tonn aksellast og en totalvekt på inntil 60 tonn.

Eiterjord understreker at etter dialog med kommunen og nærmiljøet er det ikke aktuelt å erstatte brua med omlegging av lokalveg og annen hovedvegkryssing.

Mål om å starte bygging av ny bru etter sommerferien

– Vi har nå konkludert med at det dessverre ikke er mulig å forsterke brua slik at den kan beholde nåværende bruksklasse. Det startes nå umiddelbart med prosjektering av en helt ny bru. Når brua er ferdig prosjektert skal den til godkjenning i Vegdirektoratet. Når prosjekteringen er godkjent kan oppdraget med å bygge ny bru lyses ut på anbud, sier Eiterjord.

Målet er å komme i gang med bygging etter sommerferien.

Beklager ulempene

– Vi beklager ulempene dette medfører for de som bruker brua, men kan forsikre om at prosessen for å få på plass ny bru har topp prioritet, understreker Eiterjord.


Statens vegvesen jobber videre med løsninger for de øvrige bruene som etaten har vedlikeholdsansvar for som fortsatt er stengt eller som har midlertidig nedsatt lastkvalifisering, og vil informere så snart det er konkludert for den enkelte bru.

Tidligere informasjon:

Nøkkelord

Kontakter

Pressevakt Drift og vedlikehold

* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje

Tel:479 05 472pressedv@vegvesen.no

Bilder

Sletta bru ble bygd i 2011. Foto: Statens vegvesen.
Sletta bru ble bygd i 2011. Foto: Statens vegvesen.
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen
Statens vegvesen
Postboks 1010 Nordre Ål
2605 Lillehammer

22 07 30 00http://www.vegvesen.no

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye