Skytternes Mestermøte på Elverum

For 14 dager siden ble årets landsskytterstevne på Elverum avlyst. Som i fjor vil stevne bli erstattet av et Skytternes mestermøte.
Det blir også i år Skytternes mestermøte som erstatning for Landsskytterstevnet for skyttere og TV-seere. Her fra stevnet i Oslo i fjor hvor Skytterkongen fra 1987, Tor Harald Lund, blir intervjuet av NRK.

Det frivillige Skyttervesen lanserer i samarbeid med Elverum skytterlag, Forsvaret og NRK et Skytternes mestermøte fra 9.-11. august. I fjor var det et lignende arrangement, hvor alle skytterkonger, dronninger, prinser og prinsesser de siste 20 år fikk delta. I år vil alle kunne kvalifisere seg som gjennom sommeren skyter poengsummen 242 på 25-skudden.

•   I år legger vi opp til et arrangement som samler ca. 500 skyttere gjennom 3 dager, inklusiv det militære NM. NRK planlegger å dekke arrangementet med 8 timers sendetid, og i tillegg til baneskyting skal det også være Stang- og felthurtigskyting, forteller kommunikasjonssjef Terje Vestvik i Det frivillige Skyttervesen.

Vinneren av baneskytingen vil få Lars L. Ese d.y. sin minnepremie. Ese er den eneste skytter som har vært skytterkonge 4 ganger, i 1947, 1951, 1954 og 1955. Han døde som 39 åring i 1960, og er blitt en legende for skyttersporten. Åse Moa, som er den eneste skytter som 5 ganger har blitt skytterprinsesse, skal hedres med en egen premie til beste skytter på 10-skudden.

Stevnet vil for øvrig bli siste gang TV-seerne får stifte bekjentskap med AG-3 geværet, som har vært Forsvarets våpen siden 1960-tallet. Dette skal behørig markers under stevnet. Det nye våpenet til Forsvaret, HK 416, vil nå ta over med en egen finale i Stang-skyting.

•  Det er svært viktig for skyttersporten at vi også i år kan gjennomføre et TV-sendt arrangement, etter at vi mistet landsskytterstevne for andre år på rad. Vi ser nå fram til magiske skytterdager i Elverum i august, avslutter Vestvik.