Skytternes mestermøte på NRK

Det ble ikke Landsskytterstevne i Elverum som planlagt i år grunnet koronasituasjonen. I stedet gjøres det klart for Skytternes mestermøte samme sted 10. og 11. august. NRK TV sporten sender over 9 timer fra skytterbegivenheten, hvor landets beste skyttere kjemper om gjeve titler.
NRK er klar med Skytternes mestermøte på NRK tirsdag 10. og onsdag 11. august. Programleder Carina Olset (t.v) har med seg Ola Lunde og Ingrid Sørli Glomnes som kommentatorer på sendingene fra Elverum som starter tirsdag klokken 13.15.

Samtidig som mestermøte foregår, arrangeres også Hjemme-Landsskytterstevnet i hvert enkelt skytterlag med over 5 000 deltakere. 300 av landets beste skyttere møtes i Elverum til et arrangement hvor hovedpremien minnes den eneste 4-doble skytterkongen, Lars L. Ese fra Balestrand.

– Hjemme-LS ble en suksess i fjor med over 5000 skyttere, og vi gjentar i år at alle skytterlag har arrangement i sitt eget skytterlag, i stedet for å samles i Elverum. I tillegg arrangeres et Skytternes mestermøte i Elverum med bred dekning på NRK, forteller kommunikasjonssjef i DFS, Terje Vestvik.

Jeanett Hegg Duestad, som tok 2 fjerdeplasser i OL i Tokyo, kommer til Elverum og skal nå måle skyteferdigheter med de beste skytterne fra Det frivillige Skyttervesen. Duestad ble beste kvinnelige individuelle utøver under sommerens OL.

I tillegg til baneskyting med finaler med NRK tirsdag kveld, skal det onsdag være Stang- og felthurtigskyting.

– Det vil være siste gang at AG-3 våpenet blir benyttet i en konkurranse, så dette blir en historisk sending på NRK, forteller Vestvik.

Forsvaret erstatter nå AG-3 våpenet med HK416, og for første gang vil egen finale med dette våpenet vises på NRK onsdag 11. august klokken 22.00.