Skuffet og overrasket over at LO fortsetter kulturstreiken

- Spekter og våre scenekunstmedlemmer er både skuffet og og overrasket over at LO har bestemt seg for å fortsette streiken i teatre, orkestre og opera, og at det ikke var mulig å finne løsning i dagens mekling, sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten.

Streiken går nå inn i sin femte uke, og partene var 30. september kalt inn til tvungen 30-dagersmekling hos Riksmekleren.

-Det er uforståelig hvorfor LO vil ha en pensjonsordning som gir medlemmene deres mindre i pensjon. Det er selvsagt heller ikke aktuelt for arbeidsgiverne at frilansere skal ha dårligere ordning enn fast ansatte, slik LOs krav innebærer, og som i tillegg er dyrere for virksomhetene, sier Bratten.

Den nåværende pensjonsordningen i teatre, orkestre og opera gir pensjon fra første krone, de høyeste sparesatsene loven tillater og er i tillegg tariffestet. Dette er også den ordningen som gjelder i hele arbeidslivet utenfor offentlig forvaltning, og er også den ordningen som store, seriøse statseide virksomheter som er medlem i Spekter har.

Kulturstreiken: - Spekter tilbyr livsvarig og kjønnsnøytral pensjon20.10.2021 23:02:25 CEST | Pressemelding

- Det er svært beklagelig og trist at partene heller ikke denne gang lyktes å finne frem til en løsning på denne streiken. Spekter og våre scenekunstmedlemmer er villige til å strekke oss så langt som mulig for å komme LO i møte, derfor har vi nå etter at meklingen ikke førte frem oversendt et tilbud til LO Stat om at det fra 1. april 2022 innføres en livsvarig og kjønnsnøytral tjenestepensjonsordning, sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten.

Kulturstreiken: Feil om frilansere og kvinnediskriminering fra LO23.9.2021 13:11:41 CEST | Pressemelding

- Når vel 40 prosent av lønnskostnadene i scenekunstsektoren er lønn til frilansere, sier det seg selv at frilanserne må ha en like god pensjonsordning som de fast ansatte. LO tar grundig feil når de hevder at frilansere får god pensjon med en hybridordning. Loven som regulerer ordningen LO nå streiker for å få, er klar på at man mister den opptjente pensjonsbeholdningen hvis arbeidsforholdet er kortere enn 12 måneder, sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten.