Skrue McDuck fyller 75 år!

Verdens rikeste and fyller andseelige 75 år nå i desember! Dette feier Donald-redaksjonen hele måneden!
Årets nestsiste Donald-blad er dedikert til onkel Skrue!

Onkel Skrue ducket for første gang opp i historien Jul på Bjørnefjell vinteren 1947. Den legendariske Donald-skaperen Carl Barks trengte en rik onkel til Donald i en julehistorie han jobbet med. Inspirert av Dickens’ rike og kaldhjertede gnier Ebenezer Scrooge, introduserte han Skrue McDuck.

Siden den gang har onkel Skrues’ rolle i Donald-universet vokst og vokst i takt med en stadig mer imponerende pengehaug. Han styrer omgivelsene fra sin verdensberømte pengebinge der den troner høyt over Andeby. Skrue selv har også gått gjennom en utvikling. I starten fremstod han ganske endimensjonal, kun rik og gjerrig, men gjennom årenes løp har han vist stadig nye ansikter. Skrue er ikke slem, han er først og fremst en smart og hardtarbeidende forretningsmann, og av og til med et hjerte av gull.

En tiltrekkende jubilant!
–  Alt i Andeby dreier seg om onkel Skrue. Han trekker i trådene. Han har en utrolig tiltrekningskraft både på de andre figurene i Andeby og på leserne, sier Donald-redaktør Marius Molaug.

– Du har den ufattelige rikdommen. Du har alle pengene og forholdet han har til dem. Du har alle historiene om hvordan han ble rik og hvorfor han fremdeles er rik. Bak alt dette har du også en and med et stort hjerte for byen, for familien sin. De nære ting. Det er ikke tilfeldig at serieskaperne stadig vender tilbake til nye Skrue-fortellinger. Skrue-figuren er alltid interessant og går aldri av moten, selv om flosshatten og gamasjene hans kanskje har gjort det, sier Molaug.

Redaktøren feirer jubilanden med en egen Donald Duck & Co-utgivelse med kun Skrue-historier - som treffer bladhylla den 23 desember! Dessuten ducker oppfølgeren til Jul i Bjørnefjell opp «Ny jul i Bjørnefjell» som ekstralesning i julenummeret som kom ut i uke 49.

En gjerrigknark og en jubilant!
 Jubilanten feires også med to flotte julehefter. I «Carl Barks jul» får vi et gjensyn med opprinnelseshistorien til onkel Skrue, nemlig «Jul på bjørnefjell», og samtidig har det norske Donald-teamet laget en oppfølger til denne Barks-klassikeren som presenteres i «Norsk Donald – Bortført til Bjørnefjell».

– Noe av det trioen Løkling, Midthun og Nærum liker best med å lage Donald-serier, er å få adgang til et univers som allerede er tett befolket og grundig detaljert. I Andeby fins verdens største formue, verdens heldigste and og en oppfinner som kan lage alt, forklarer manusforfatter Knut Nærum, og fortsetter:

– For mennesker som liker å lage historier, byr Andeby på en makeløs verktøykasse. Noe annet som fins i dette universet, akkurat passe langt utenfor byen, er hytta på Bjørnefjell, som dukket opp første gang i Carl Barks-klassikeren «Jul på Bjørnefjell». Det var i den historien Skrue McDuck opptrådte for første gang. I et år da verdens rikeste and fyller 75 år, var det ingen tvil om hvor turen måtte gå: Tilbake til Bjørnefjell, sier Nærum.

Pocketer som hyller Skrue!
Donald-redaksjonen byr også på en egen Andepocket der Skrue mimrer rundt livet sitt, samt at årets siste Donald pocket også hyller den pengesterke jubilanten.

Årets nestsiste Donald-blad er dedikert til onkel Skrue!
Årets siste Donald-pocket hyller den pengeglade jubilanten!
En helt egen Andepocket er dedikert til bursdagsbarnet Skrue!
Første historie om Skrue McDuck trykkes på nytt i årets "Carl Barks julehefte".
En oppfølger til den klassiske Skrue-historien finner dere i årets "Norske Donald"!