Skolestenging: - Ta med barna ut i skog og mark

Nå når norske skoler og barnehager stenger, bør man flytte fokus over på noe hyggelig, og benytte seg av turområder i nærheten for å aktivisere barna og få en pause fra nyhetsbildet, oppfordrer Norsk Friluftsliv.
SMAKER EKSTRA GODT: En tur ut gir et avbrekk i dagen, og som kjent smaker også maten ekstra godt ute. Foto: Synne Kvam /Norsk Friluftsliv

Realiteten for mange fremover er at man ikke får jobbet mye, da man må være hjemme med barn – som normalt sett ville ha vært på skole og i barnehage. Både barn og voksne trenger fysisk aktivitet hver dag. Har man ikke fått beskjed om å oppholde seg inne, så er det de fleste steder i Norge mulig å være aktiv ute, og samtidig følge myndighetens råd om å begrense smitte.

- Har du barn som er hjemme fra barnehage og skole vil det fort oppstå brakkesyke i heimen, og for mange barn vil det være en brå overgang. Da er det viktig å flytte fokus over på noe hyggelig, og finne på ting som gjør at barna får utløp for energi, sier Lasse Heimdal, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

Ta fri fra mobil og TV

Heimdal understreker at det er viktig å ikke bli sittende kontinuerlig på mobil eller foran TV hvis man må være hjemme.

- Det er viktig både for kroppen og toppen å få en pause fra nyhetsbildet. Og er man hjemme med barn, vil disse kanskje i tillegg bli lett redde, da de enkelt plukker opp det som skjer rundt dem.

Mer tid sammen

Mange vil nå kanskje få tid til ting til ting man ellers ikke prioriterer i en hektisk hverdag.

- Ta med barna ut og lag mat på bål eller primus, eller hva med å ta en natt i telt eller hengekøye – hvis forholdene ligger til rette for det. Finn på noe hyggelig sammen ute i naturen, hvor det egentlig bare er fantasien som setter stopper for hva man kan finne av underholdning, understreker Lasse Heimdal.

Er man hjemme i karantene, kan man ifølge helsemyndighetene trygt gå ut i nærområdet hvis du kan unngå nærkontakt med andre. Se ellers råd på www.helsenorge.no