Skeiv solidaritetsmarkering på Rådhusplassen

De skeive organisasjonene inviterer til en felles solidaritetsmarkering på Rådhusplassen mandag 19:30. Kjærlighet og mangfold skal feires, ikke trues til stillhet.

Arrangementet på Rådhusplassen skjer fordi den skeive bevegelsen har et behov for å samles og for å vise at vi står sammen etter de tragiske hendelsene natt til lørdag.

Arrangementet mandag 27. juni skjer på dagen for markeringen av Stonewall-opprøret, som regnes som starten på Pride.

I en uttalelse som ble sendt ut tidligere søndag ettermiddag står det:

Den skeive bevegelsen favner alle. Vi kjemper for kravet våre naboer, medelever, foreldre, barn og venner har på fullverdige, trygge liv. Vi kjemper for et samfunn der idealene vi setter oss blir virkelighet. Vi har et valg i hvordan vi skal svare dette angrepet. Vi tar et felles og individuelt ansvar for å bekjempe homofobi, transfobi, rasisme, bifobi og funkofobi. Vi anmoder alle til å søke og dyrke våre felles arenaer, styrke fellesskapene som kan gi oss det samholdet som er og vil være viktig i fremtiden.

På arrangementet vil de ulike skeive organisasjonene holde appell. Det vil bli et minutts stillhet. Det vil bli artister som representerer bevegelsen.

Alle er hjertelig velkomne.

Politiet har gitt tillatelse til arrangementet og står for sikkerheten på Rådhusplassen. Oslo Kommune har lagt til rette for arrangementet, som vil være universelt utformet og rusfritt.

Alle som ønsker å komme oppfordres til å ta med parolene og flaggene og fargene de ville hatt i paraden som ble avlyst.

Oslo Pride er Norges største og viktigste feiring av skeiv kjærlighet og mangfold. Hundrevis av frivillige ildsjeler går sammen om å arrangere en ti-dagers festival hvor alle får være akkurat den man er.

Hele festivalen planlegges og driftes av frivillige, med rundt 80 helårsfrivillige og 300 frivillige under selve festivalen. Festivalen eies og arrangeres av FRI Oslo og Akershus, og er for alle som bryter med normene for kjønn og seksualitet.

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Oslo Pride på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.