Skap tryggere veier - flytt last fra vei til sjø
Grønt Skipsfartsprogram går nå sammen med Kysthavnalliansen, som har initiert en storskalatest av sjøfrakt av fersk fisk mellom Europa og Midt-Norge.
Målet er å oppnå en betydelig overføring av gods fra vei til sjø på en måte som verken forringer kvalitet på varer levert eller forlenger tida frakten tar. Så langt er både lakseeksportører og matvareimportører fornøyde.
Initiativet står Norges største dagligvaregrossist, ASKO bak.
Bakgrunnen er at dagens logistikk- og infrastruktur for varetransport i Norge er utviklet på veitransportens premisser, hvor det meste av godsimporten fra Europa kjører gjennom Østlandet, uavhengig av sluttdestinasjon.
Siden 2019 er godsvolumer og transportmønster for over 50 større bedrifter på Øst- og Vestlandet kartlagt.
Logistikk 2030 og Kysthavnalliansen
– Disse bedriftene kan alene flytte over 2 millioner tonn fra vei til sjø hvert år. Det tilsvarer 100 000 vogntog. Nå trenger dette godset tilpassede seilingsruter, sier Kai Just-Olsen i ASKO som gjennom Grønt Skipsfartsprogram inngår et tettere samarbeid med Kysthavnalliansen.
– Samarbeidet på tvers av næringer og med ulike vareeiere vil gi store utslippsreduksjoner og mindre veitrafikk. Resultatene så langt i prosjektet viser at det er høyst realistisk å overføre 5-7 millioner tonn på lang sikt, slik det tidligere også har vært identifisert i arbeidet med Nasjonal Transportplan. Det som er spesielt interessant er at flere av de ledende selskapene nå er klare til å sette i gang fullskala uttesting med sjøtransport mellom Europa og Norge. Da er det veldig positivt at vi nå har et tett samarbeid med Kysthavnalliansen som allerede viser vei i sitt arbeid, sier Eivind Dale i Grønt Skipsfartsprogram.
Kysthavnalliansen har i flere år samlet vareeiere, rederier, lastebilnæring og regionale myndigheter med et felles mål: Godsoverføring fra vei til sjø. Hovedfokuset har vært sjøtransport av fersk sjømat til Europa. Det midtnorske samarbeidet resulterte i fjor med en pilotsatsing. Ukentlig seiler fortsatt skip fra Midt-Norge til Rotterdam hovedsakelig lastet med laks, og returnere med en rekke ulike varer tilbake til Midt-Norge.
Gode erfaringer fra Midt-Norge
Den tilpassede seilingsruta mellom Midt-Norge og kontinentet er blitt kjent som «Sjømatruta». I løpet av de elleve måneder pilotruta har vært i drift, har den gitt mulighet til å fjerne 100 lastebiler fra norske veier hver eneste uke.
– Vi har hatt laksetraller på hver eneste seiling, og har svært gode erfaringer med framføringstid, kvalitet, pris og stabilitet i ruta, sier logistikkansvarlig Espen Andersen i Lerøy Seafood.
Robert Radford, transportsjef import i COOP Norge, har gjort noen tilpasninger på sin logistikk og flyttet deler av vareimporten til den ukentlige «Sjømatruta».
– Vi har nesten ikke merket overgangen fra ordinær biltransport gjennom vår transportpartner. Det tar vi som et godt tegn. Samarbeidet med rederiet har fungert helt utmerket, sier Radford.
Bærekraft og norsk verdiskaping
Regionsjef Trøndelag Roar Melum i Norges Lastebileierforbund (NLF) jubler for at mer av godstransporten ut og inn fra Norge tar sjøveien.
– Det er ekstremt tilfredsstillende å se at sjøtransport så tydelig dokumenterer at lokale transportselskaper gir sjøtransporten den konkurransekraften den trenger, ved å skape en ny dør til dør-transport som både er pålitelig, enkel å bruke og fleksibel nok for eksport av fersk sjømat, sier Melum.
Om Kysthavnalliansen
Kysthavnalliansen består av Kristiansund og Nordmøre Havn IKS, Trondheim havn IKS, Nord-Trøndelag Havn Rørvik IKS og Helgeland Havn IKS. Alliansen har en ambisjon å fjerne 6.500 laksetrailere årlig ved å flytte deler av den ferske sjømateksporten i Midt-Norge over på sjø.
Om Grønt Skipsfartsprogram
Grønt Skipsfartsprogram (GSP) er et partnerskapsprogram mellom private og offentlige aktører. Programmet ledes av DNV og skal være et effektivt virkemiddel for iverksetting av regjeringens strategier og planer. Programmets visjon er at Norge skal etablere verdens mest effektive og miljøvennlige skipsfart.
Nøkkelord
Kontakter
Per Wiggo RichardsenVP, Pressetalsmann DNV
Tel:+47 907 77 829Per.Wiggo.Richardsen@dnv.comBilder
Om DNV
DNV er et globalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering med tilstedeværelse i over 100 land. Gjennom sin brede erfaring og ekspertise fremmer DNV sikkerhet, effektivitet og bærekraft, setter bransjestandarder og inspirerer til nye løsninger. Enten det dreier seg om godkjenning av et nytt skipsdesign, optimering av energiproduksjonen fra en vindmøllepark, analyse av sensordata fra en gassrørledning eller sertifisering av verdikjeden til en matprodusent, hjelper DNV bedrifter med å ta gode og riktige beslutninger og øke tilliten til virksomheten, produktene og tjenestene deres.
Følg pressemeldinger fra DNV
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DNV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra DNV
DNV hjelper Moss Maritime med videreutvikling av flytende solkraft19.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Oslo, 19 Mars: Moss Maritime har fått kvalitetsstempelet Statement of Conformity fra DNV for sin designmetodikk for utvikling av flytende solkraft. Dette er en samsvarserklæring som fastsetter kriterier for design av flytende solkraft i røffe sjøforhold.
DNV øker satsningen på cybersikkerhet12.2.2024 10:30:00 CET | Pressemelding
DNV slår sammen Nixu, Applied Risk og øvrige cybersikkerhetsmiljøer i konsernet. Den nye enheten får navnet DNV Cyber og blir en av Europas raskest voksende leverandører av cybersikkerhetstjenester.
DNV sentral i verdens første testanlegg for hydrogentransport i eksisterende rørledninger14.12.2023 08:00:00 CET | Pressemelding
DNV er nå i gang med å teste hydrogentransport via konvensjonelle rørledninger og utstyr for naturgass i Storbritannia. Prosjektet skal blant annet demonstrere at eksisterende rørledninger kan rekvalifiseres til hydrogentransport. Dette vil kun koste 10 til 35 prosent av totalkostnaden ved å bygge nytt. Prosjektet kan muliggjøre storstilt eksport av blått hydrogen fra Norge.
DNV lanserer sjømatprognose frem til 20508.12.2023 09:58:35 CET | Pressemelding
DNV lanserer i dag rapporten Seafood Forecast – Ocean’s Future to 2050 på COP28. Målet er å bidra til å bringe klarhet i komplekse verdikjeder i sjømatsektoren og gi et objektivt syn på sektorens utvikling frem mot midten av dette århundret. DNVs globale prognose for sjømatindustrien frem til 2050 dekker både fiskeri og marin akvakultur, og inkluderer fôr og global handel.
DNV tildeler Abate (Power+)-notasjon til boreriggen Transocean Norge22.11.2023 12:16:46 CET | Pressemelding
Oslo, 23. november 2023. Den DNV-klassede boreriggen Transocean Norge er den første boreriggen som får tildelt DNVs Abate(Power+)-klassenotasjon etter å ha gjennomført betydelige oppgraderinger for å redusere utslipp av klimagasser. Abate(Power+)-klassenotasjonen er utformet for å gjenspeile beste bransjepraksis innen reduksjon av klimagasser fra offshoreenheter.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom