Forventer kraftig CCS-vekst: Norge kan bli Nord-Europas karbonlager
Høvik, 12. juni: En ny rapport fra DNV om karbonfangst og lagring (CCS) peker på en kraftig vekst i karbonfangst i Europa, fra én million tonn i fjor til hele 340 millioner tonn i 2050. – Ideelle geologiske forhold, lang erfaring og ledende ekspertise gir Norge en unik mulighet til å bli Nord-Europas foretrukne karbonlager, sier Ditlev Engel, CEO, Energy Systems, DNV.

Ifølge DNVs rapport Energy Transition Outlook - CCS to 2050, som analyserer energiomstillingen frem mot 2050, vil det globalt investeres 80 milliarder dollar i CCS-prosjekter de neste fem årene. Dette betyr at vendepunktet er nådd, og at CCS-satsningen er i ferd med å skyte fart.
Det norske mulighetsrommet er unikt
I 2024 ble det fanget én million tonn CO2 i Europa, noe som forventes å dobles allerede i år. I 2040 vil dette tallet øke til 180 millioner tonn, for å så nå hele 340 millioner tonn i 2050, mer enn sju ganger dagens samlede utslipp i Norge. Mens mange europeiske land mangler egnede lagringssteder og kompetanse, har Norge både gigantiske lagringsreservoarer under havbunnen, årtier med erfaring fra olje- og gassfelt, og et politisk rammeverk som støtter utviklingen.
– Vi har flere spennende norske piloter på karbonfangst, og dette er viktig, men det er på transport og lagringssiden at Norge virkelig kan utgjøre en forskjell. Selv om Norge konkurrerer med land som Danmark og Storbritannia er mulighetsrommet vi har i Nordsjøen unikt, og vi er svært godt posisjonert for å håndtere CO2 som blir fanget i Nord-Europa. Lagringskapasiteten vi har i Nordsjøen er enorm, og kan dekke hele Europas behov i uoverskuelig fremtid. Når vi nå ser totalvolumet som vil lagres i tiårene som kommer, er det tydelig at Norge har en stor mulighet for å bygge industri innen CCS, og bli Nord-Europas foretrukne karbonlager, sier Engel.
Et globalt vendepunkt for CCS
Globalt forventes det en økning fra dagens fangst på 41 millioner tonn CO2 til en fangst på 210 millioner tonn i 2030. I 2050 forventes dette å øke til hele 1300 millioner tonn, nesten det dobbelte av utslippene fra den globale skipsflåten.
– Karbonfangst og lagring har nå nådd et vendepunkt, og vokser frem der det finnes politisk støtte. Europa har de sterkeste prisinsentivene og vil ta igjen dagens nordamerikanske dominans. På kort sikt vil det meste av fangsten skje i olje- og gassektoren, men etter hvert vil dette bre seg til tungindustri og andre sektorer som er vanskelig å avkarbonisere, sier Sverre Alvik, forskningsleder for energiomstilling i DNV.
Selv om karbonfangst fra naturgassproduksjon vil fortsette, reduseres andelen fra 34 prosent i 2030 til seks prosent av den totale fangsten i 2050. Den største veksten etter 2030 kommer fra industri, som vil stå for 41 prosent av den årlige CO₂-fangsten i 2050. Industri, særlig sement- og kjemikalieproduksjon, blir det største bruksområdet i Europa. Hydrogen og ammoniakk til energiformål, vil dominere i Nord-Amerika og Midtøsten, mens kullkraft blir dominerende i Kina.
– Kostnadene med karbonfangst vil variere mye mellom sektorer og regioner. Den nåværende kostnaden forventes å synke med om lag 40 prosent frem mot 2050, i takt med oppskalering og teknologiutvikling, sier Alvik.
BECCS og DAC får betydning
Fjerning av CO2 gjennom bioenergi med karbonfangst og lagring (BECCS) og direktefangst fra luft (DAC), vil globalt bidra med en fjerdedel i 2050. Med kostnader rundt 350 dollar per tonn, vil direkte luftfangst forbli dyrt, men vil likevel stå for 32 millioner tonn i 2040 og 84 millioner tonn i 2050 - da kjøp av utslippsreduksjoner er et attraktivt marked.
Rapporten kan lastes ned - se nedenfor.
Nøkkelord
Kontakter
Per Wiggo RichardsenSenior Communication Advisor DNV Group
Tel:+47 907 77 829Per.Wiggo.Richardsen@dnv.comBilder




Dokumenter
Lenker
DNV er et globalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering med tilstedeværelse i over 100 land. Gjennom sin brede erfaring og ekspertise fremmer DNV sikkerhet, effektivitet og bærekraft, setter bransjestandarder og inspirerer til nye løsninger. Enten det dreier seg om godkjenning av et nytt skipsdesign, optimering av energiproduksjonen fra en vindmøllepark, analyse av sensordata fra en gassrørledning eller sertifisering av verdikjeden til en matprodusent, hjelper DNV bedrifter med å ta gode og riktige beslutninger og øke tilliten til virksomheten, produktene og tjenestene deres.

Følg pressemeldinger fra DNV
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DNV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra DNV
DNV: Flåten klar før drivstofforsyningen – grønn omstilling på kritisk punkt11.9.2025 09:34:50 CEST | Pressemelding
Høvik, 11. september 2025 - DNVs nye rapport Maritime Forecast to 2050 viser at energiomstillingen i skipsfarten går inn i en fase preget av regulatorisk utvikling, strategiske investeringer og klargjøring for alternative drivstoff. Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) sitt Net-Zero-rammeverk skal opp til avstemming i oktober, og antallet skip som er klare for alternative drivstoff forventet å dobles innen 2028. Dermed går rederne nå fra forberedelser til handling.
Digital helse gir bedre behandling, men øker ikke produktiviteten8.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Høvik, 8. september: Digitaliseringen i helsesektoren har styrket pasientbehandlingen, men ikke frigjort tid eller redusert kostnader, ifølge en ny rapport fra BMJ Group og DNV.
Studenter kan gjøre sjøtransport tryggere og mer fremtidsrettet7.8.2025 12:54:44 CEST | Pressemelding
Høvik, 7. august: Kan teknologi erstatte det menneskelige øyet? Det var utfordringen åtte masterstudenter tok fatt på i årets sommerprosjekt hos DNV. Løsningen de kom frem til er ViSEAbility – et nytt testrammeverk for kamerasystemer på skip med begrenset sikt.
Ventyr inngår avtale med DNV om sertifisering av Norges første havvindpark10.7.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Høvik, 9. juli 2025: DNV har inngått avtale med Ventyr om designsertifisering av vindturbinene og offshore transformatorplattformen i Sørlige Nordsjø II – Norges første bunnfaste havvindpark.
Ny DNV-rapport: En aldrende flåte gir flere ulykker3.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Nor-Shipping, Oslo, 3. juni - Ifølge en ny rapport fra DNV, har antallet maritime ulykker økt med 42 prosent fra 2018 til 2024. Dette samtidig som den globale flåten kun har økt med ti prosent. Økningen skyldes hovedsakelig en aldrende flåte med flere maskinskader og havarier.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom